الوسائل النحوية والحوار المسرحي في سورة يوسف «دراسة في ضوء علم اللغة الاجتماعي»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الألسن – جامعة عين شمس

المستخلص

موضوع هذا البحث هو دراسة المسرحي في سورة يوسف، وبيان الوسائل النحوية المستخدمة في هذا الحوار، حيث إن السورة تمثل جنسًا أدبيًّا جديدًا وهو المسرحية؛ وذلک لوجود تعدد الشخصيات والصراع وقلة الأماکن والحوار؛ ذلک الحوار الذي جاء ثنائيًا، وقد نسجه الفعل (قال) والذي ورد في 76 موضعًا صريحًا وتسعة مواضع غير صريح، وبهذا الفعل أيضًا الترکيب النحوي، حيث تمخض عن الفعل (قال) جملة مقول القول والتي تعدُّ رکيزة أساسية في هذا الحوار.
وقد قسّم الباحث المشاهد الممسرحة إلى 18 مشهدًا طبقًا لأحداثها والأماکن التي جرت فيها هذه الأحدث؛ وهذه المشاهد بدأت برؤيا رآها سيدنا يوسف وقصّها على أبيه يعقوب، وانتهت بالمشهد الثامن عشر الذي فسّر هذه الرؤيا.
وکشفت الدراسة عن البعد الاجتماعي والثقافي لمجتمعين عاشا فيهما يوسف عليه السلام؛ وهما: المجتمع البدوي في أرض کنعان، والذي عاش فيه يوسف فترة الطفولة، أما المجتمع الثاني المتحضر، فيمثله قصر العزيز بمصر والذي عاش فيه يوسف مرحلة الشباب، حيث الثراء والترف والسلطان.
کما أثبتت الدراسة أن الملک الذي کان يحکم مصر في زمن سيدنا يوسف هو من رعاة قبائل الهکسوس المنحدرة من فلسطين وسوريا، وليس بفرعون؛ لأن الفرعون من القبط، وهم يحتقرون بني إسرائيل ويستضعفونهم؛ ولن يسمحوا ليوسف أن يتولى خزانة مصر.
کما إن هذه الدراسة بينت تفرد الفعل (قال) وخصوصيته في الترکيب الفعلي، وهو وجود فعلي القول، والثاني منهما يمثل أحد رکني جملة مقول القول للأول، حيث يعدُّ هذا الترکيب نماءً وتطورًا للغة العربية.
الکلمات المفتاحية: فعل القول، الحوار المسرحي، الوسيلة النحوية، جملة مقول القول، البعد الاجتماعي لدى شعب مصر وشعب کنعان، أخوة يوسف، امرأة العزيز.
Abstract:
The topic of this research is about the grammatical and dramatic dialogue mentioned in the Quranic verse (Surat Yusuf), where Yusuf acts as a new literary genus and he’s the act itself due to the multiple characters in the story and lack of places and conversations. That conversation is basically a two-way conversation where it mainly consists of the verb “he said” as it was mentioned 76 times directly and nine times indirectly, and that makes this verb the main substrate of this dialogue.
The research was divided into 18 dramatic scenes based on the events and the places that those events occurred in, where those events started from a vision that Yusuf has seen in his dream and he told it to his father Yaquob (Jacob) which ended at the 18th event that interprets this vision.
This research shows the social and cultural community that Yusuf lived in, and they are; the Bedwan society in Canaan where Yusuf lived his childhood there for a long time, and the second society was the urban society where Yusuf lived his whole youth life at the palace of the king of Egypt.
In addition to that, the research proves that the king that ruled Egypt at that time was from the Hexos tribe, that originally comes from Palestine and Syria, and not Pharoh, because Pharoh was from the Coptic which degrades Israelis, and would never allow Yusuf to be in charge of Egypt’s money closet.
Eventually, this research showed the uniqueness of the verb “he said” and its specialty in its actual installation in the Arabic grammar, where this verb is considered a growing verb and a developer to the Arabic language.
Key words: grammatical dialogue, dramatic dialogue, grammatical means, cultural community of Canaan and Egypt’s people, Yusuf brothers, King’s woman.

المجلد 8، العدد 57 - الرقم المسلسل للعدد 5
یصدر هذا العدد فی جزئین: (الجزء الأول من 1 : 384 فی تسعة أبحاث باللغة العربیة) والجزء الثانی: من 1 : 324 فی ثمانیة أبحاث باللغة العربیة)
سبتمبر و أكتوبر 2020
الصفحة 317-384