تأثير الرضا الوظيفي على الولاء لدى العاملين بالمنظمات الحکومية «دراسة تطبيقية» على العاملين بالشرکة العامة للمستلزمات والمعدات الطبية بجمهورية مصر العربية فى الفترة من: 1 أکتوبر 2016م إلى: 1 سبتمبر 2019م

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الإدارة بأکاديمية المستقبل العالى للدراسات التکنولوجية المتخصصة

المستخلص

يعد مفهوم الولاء التنظيمي من المفاهيم التي تستخدم بعدة اتجاهات مختلفة، ففي معظم الأحيان، يستخدم هذا المصطلح ليشير إلى نوعية العمالة التي لديها درجة ولاء تنظيمي عالٍ وهو يتضمن ثلاثة أنماط وهي:

اتفاق أهداف الفرد مع أهداف المنظمة والإحساس بالفخر والرضا عن المنظمة بصورة ظاهرية.
العضوية الطويلة المدى في المنظمة والإحساس بالولاء.
 مستوى عالٍ من السلوک نحو أداء الأدوار بالمنظمة مما يحقق أفضل النتائج.

ويعرف الولاء التنظيمي بأنه رغبة إدارة الأفراد في الإسهام في المنظمة بنسبة اکبر مما يتضمنه الالتزام التعاقدي الرسمي مع المنظمة وهو يصل أداء الفرد وارتباطه أو اندماجه بعمله ببعض الإبعاد الرئيسة للسلوک الوظيفي مثل الدافعية والتوجه نحــو العمل، ضکما يربط بين مظاهر السلوک والخبرة التنظيمية.
ولنا أن نتساءل:

کم رب عمل، تذمر العامل لديه في عمله مدة أطول من عقده ؟
وکم من تاجر، اشتکى من رجال البيع الذين يعملون لحسابه إنهم يردون إحسانه لتوظيفه لهم بالجحود والنکران؟
وکم من الشرکات والمنظمات، تعاني من عدم ولاء العاملين الوظيفي لمنظماتهم؟

ويمکن صياغة مشکلة البحث من خلال التساؤل الآتي:
"ما هو تأثير الرضا الوظيفي على الولاء لدى العاملين في الشرکة العامة للمستلزمات الطبية بجمهورية مصر العربية ".
بناء على الاستنتاجات التي تم التوصل إليها، يوصي البحث بما يلي:
1-  القيام بتعزيز الرضا الوظيفي عن الوظيفة في المنظمة من خلال إثراء الوظيفة إما أفقيا بتوسيع وزيادة حجم العمل أو رأسيًّا عبر زيادة الصلاحيات الممنوحة لهم وتمکينهم من العمل بحرية.
2-  العمل على تحسين نظام الأجور في المنظمة حتى يزيد الرضا عند العاملين ويعطيهم سعادة أکبر في وظيفتهم، وکي يتناسب مع جهودهم التي يبذلونها في العمل، ولکي يکون مرضيًّا لهم مع زملائهم في المؤسسات الأخرى. على أن تکفي دخولهم لإشباع الإحتياجات الرئيسة لأسرهم.
3-  العمل على تحسين نظام حوافز في المنظمة وتنويعه بما يکفل توزيع الحوافز بعدالة بين العاملين، بالإضافة إلى ترسيخ مبدأ حصول جميع العاملين على الحوافز، بحيث يتم مکافأة العاملين المميزين ومعاقبة المقصرين.
4-    إعادة صياغة نظام الترقيات، بحيث يتم وضع معايير موضوعية للترقية بناءً على الکفاءة والاقدمية والجدارة في العمل وليس بناءً على ولاء الموظفين لرؤسائهم في العمل.
5-  إجراء دراسات موسعة وشاملة للوقوف على مستوى الرضا الوضيفي والولاء التنظيمي على مستوى المنظمات الخدمية.
6-  ضرورة حرص الإدارة على القيام باستمرار بالتعرف على مستويات الرضا الوظيفي والولاء التنظيمي في المنظمة.
Abstract:
The concept of organizational loyalty is one of the concepts that are used in several different directions. In most cases, this term is used to refer to the type of employment that has a high degree of organizational loyalty and it includes three patterns:

Agreement of the individual goals with the organization, a sense of pride, and apparent approval of the organization.
Long-term membership in the organization and a sense of loyalty.
A high level of behavior towards performing the roles of the organization, which achieves the best results.

Organizational loyalty is defined as the desire of individuals management to contribute to the organization in a greater proportion than is included in the formal contractual commitment with the organization as it reaches the performance of the individual and his association or merging with a currency with some major dimensions of job behavior such as motivation and orientation towards work as it links between aspects of behavior and organizational experience. The research problem can be formulated through the following question:  What is the effect of job satisfaction on loyalty among workers in the General Company for Medical Supplies in the Arab Republic of Egypt?
Based on the conclusions reached, the research recommends the following:
1-    To enhance job satisfaction with the job in the organization by enriching the job either horizontally by expanding and increasing the volume of work or plumb by increasing the powers granted to them and enabling them to work freely.
2-    Working to improve the wages system in the organization so that it increases the satisfaction of the workers and gives them greater happiness in their job and to be commensurate with their efforts at work, and to be satisfactory to them with their colleagues in other institutions. Provided that their entry is sufficient to satisfy the basic needs of their families.
3-    Working to improve the incentives system in the organization and diversify it to ensure the distribution of incentives fairly among workers, in addition to establishing the principle of access to incentives for all workers, so that distinguished workers are rewarded and offenders punished.
4-    Re-formulating the promotions system so that objective criteria for promotion are established based on competence, seniority and merit in the work, and not based on the loyalty of employees to their superiors at work.
5-    Carry out extensive and comprehensive studies to find out the level of guest satisfaction and organizational loyalty at the level of service organizations.
6-    The necessity of the administration’s keenness to continuously identify the levels of job satisfaction and organizational loyalty in the organization.