المنتج الصناعي ما بين الاشتراط الوظيفي والإبداع الفکري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية الفنون الجميلة- قسم التصميم – جامعة بغداد

2 وزارة التربية- مديرية تربية بغداد- الکرخ الثانية

المستخلص

التغيير في تصميم المنتج أمر حتمي؛ بسبب تغيَر العالم المستمر وتنامي الحاجات البشرية واختلاف الحياة من زمن لآخر، ولهذا نجد أن السوق التجارية زاخرة بالمنتجات الصناعية التي تظهر بين الآونة والأخرى وبوتيرة متسارعة وبتنافس محموم، ولکي تستطيع الشرکات البقاء والمنافسة تهتم تلک الشرکات بکل العوامل التي تمکنها من إنتاج منتجات جيدة وبأفکار إبداعية مرغوبة من قبل المستهلکين وإقناعهم باقتنائها, ومن أهم تلک العوامل هو إجراء التحسينات المستمرة على منتجاتها بهدف رفع مستويات الأداء فيها وتلبية أکثر لاحتياجات ورغبات مستخدميها ومن ثم تحقيق الميزة الجديدة التي تميزها عن المنتجات المنافسة الأخرى. وبناءً على ذلک تتبلور مشکلة البحث في السؤال التالي: ما الدور الذي يلعبه الإبداع الفکري في تطوير المنتج الصناعي, وهل الاشتراط الوظيفي محدد للإبداع الفکري. أما هدف البحث، فکان بتحديد فاعلية الاشتراط الوظيفي لتوليد الإبداع الفکري للمنتج الصناعي، أما حدود البحث، فکانت لشرکة سامسونج لکوريا الجنوبية وشرکة زيروس الإنکليزية للسنوات 2014-2015.
Abstract:
The change in product design is inevitable because of the changing world, the growing of human needs and changing of life from time to time.
Therefore, we find that the commercial market is full of industrial products changing at an accelerate pace with very high competition.
In order for companies to survive and compete, these companies are interested in all the factors that enable them to produce good products and innovative ideas desired by consumers and convince them to buy them.
The most important of these factors is the continuous improvement of its products in order to raise performance levels and meet more needs and desires of its users thus achieving the new advantage that distinguishes it from other competing products.
Based on that the following question arises: What is the role played by intellectual creativity in the development of the industrial product, and whether career requirement is specific to intellectual creativity.
The objective of the study was to determine the effectiveness of the functional requirement to generate the intellectual creativity of the industrial product.
The research limits were Samsung company / South Korea and Zeros company /English, for the years 2014-2015.