منهج النبي ﷺ في تربية الجيل الأول من المسلمين Method of the Prophet (Peace be upon him) in the education of the first generation of Muslims

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مرکز البحوث التربوية والنفسية - جامعة بغداد

المستخلص

  درس البحث " منهج النبي في تربية الجيل الأول من المسلمين"، تضمن الفصل الأول: تعريف البحث: (مشکلته، هدفه، حدوده ومنهجيته)،  وتحديد المصطلحات: (المنهج، المعلم، التربية، والجيل الأول من المسلمين)، أما الفصل الثاني فقد درس: المنهج ومکوناته: (القرآن الکريم، والسنة النبوية، واستثمار الأحداث المتنوعة)، ويتضمن الفصل الثالث: الأساليب التي اتبعها النبي في تطبيق مفردات المنهج وهي: (اسلوب التحفيز وفيه التشويق والترغيب)، اسلوب القدوة وفيه حسن المعاملة والتسامح والصدق)، (اسلوب الموعظة وفيه القصة والمثل)، (اسلوب التوجيه وقد وجه النبي إلى: " الحلي بمکارم الأخلاق، والحصول على العلم النافع، والسعي من أجل الرزق الحلال" ويتضمن هذا الأسلوب فرعين أساسيين هما: المشورة والمسؤولية)، أما الفصل الرابع فيتضمن: (التطبيقات التربوية، النتائج والتوصيات).
Abstract:
The research aims to study the approach of the prophet Mohammed (PBUH) in raising the first generation of Muslims. The content of research came to be in four chapters. The first chapter includes four sections: research problem, research objective, limitation, methodology, and the definitions of terms (approach, teacher, education, the first generation of Muslims). As for the second chapter, it revolves around the prophetic Sunnah, Holy Quran, and the investment of the episodes that happened over the past years. Chapter three concerns with the strategies that Prophet Mohammed undertook in applying the approach in raising people at that time which includes (the strategy of motivation through suspense and encouragement), (the strategy of good treatment, tolerance, and honesty), the manner of preaching through storytelling and proverbs). In addition, a manner of guidance, the prophet Mohammed called people to follow the good manners in earning their daily living as one of the characteristics of Muslims by the manner of advice and responsibility. The research concluded with the educational application and some of recommendations and suggestions.

الكلمات الرئيسية