منشأ الحقائق والاعتباريات «دراسة على وفق رؤية العلامة الطباطبائي» The Origin of Truths and Considerations A Study of Scholar Tabatabaii's View

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية الإمام الکاظم (ع) للعلوم الإسلامية الجامعة

2 کلية الآداب - جامعة بغداد

المستخلص

تقوم هذه الدراسة على البحث عن منشأ رکني نظرية العلّامة محمد حسين الطباطبائي الموسومة بـ(نظرية الحقائق والاعتباريات).. وتضمنّت منشًا الحقائق والاعتباريات معًا.
وعلى هذا يکون البحث قد تأسس منهجيًا على مبحث الوجود؛ وهذا فرق أساسي يستلزم:
1-   البحث عن منشأ الحقيقة والاعتبار من دون أن يغفل أحدهما عن الآخر.
2-   قضية مفادها (إن الاعتبار فرع وجود المعتبر).
3-  الدلالة على أن الاعتبار مرتبط بعلله الموجبة لوجوده إلى أن تنتهي سلسلة العلل إلى الحقيقة المطلقة المستقلة بالذات (واجب الوجود).
وکل ذلک جاء خلافًا لما درج عليه الباحثون- الذين تناولوا نظرية الحقيقة والاعتبار بالبحث والدرس- من الاکتفاء بطرفٍ من أطرافها ألا وهو الاعتبار؛ إذ تأسست بحوثهم على نظرية المعرفة متناسين أن المعرفة إنما تتحقق تبعًا للوجود وليس العکس.
يبدأ البحث من قاعدتي أصالة الوجود ووحدته النوعية ليثبت وجود حقيقة مستقلة بالذات لا منشأ لها ولا علة لاتصافها بالوحدة الحقة الحقيقية ويتسلسل نزولًا الى الحقائق الإمکانية ليبحث منشأها واحدةً بعد الأخرى إلى أن ينتهي في تسلسله إِلى الکيفية التي نشأ فيها الاعتبار الأول (اعتبار الوجوب) الذي يعده الطباطبائي الأصل المولد لسائر الاعتبارات. ومنشأ الحاجة الحيوية للکائن الحي لاسيما الإنسان من حيث وجوده الطبيعي.
 


 
Abstract:
This study is based on investigating the origin of the two parts of Mohammad Hussein al-Tabatabaii’s theory which is entitled ‘the theory of truths and considerations’-the origin of truths and considerations together.
Thus, the research is methodologically based on the existence approach and this is a basic difference that requires:

The investigation of truth and consideration without ignoring one in favour of another.
An issue indicating that consideration is a branch of the considered’s existence.
Indicating that consideration is connected to the necessary causes of its existence until the series of the causes end up with the independent absolute truth (necessary existence).

All this is in contrast to what researchers were used to -who were dealing with the theory of fact and consideration in study and research – to be concerned only with one part which is consideration by basing their researches upon knowledge theory forgetting that knowledge follows existence and not the other way around.
The research begins from the bases of the originality of existence and its unmaterialistic unity to prove the existence of a self-independent truth with no origin or cause since it is described as a real true unity and sequentially goes downwards to the possible truths looking into their origin one by one ending up with the manner in which the first consideration (necessity consideration) evolved which al-Tabatabai considers the origin of all other considerations. Its evolution is the vital need of a being especially Man in terms of its natural existence.