الأخلاق في العصر الهلينستي «المدرسة الإبيقورية نموذجًا»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفلسفة – کلية الآداب - جامعة بغداد

المستخلص

إن البحث الموسوم ب (الأخلاق في العصر الهلينستي, المدرسة الإبيقورية " أنموذجًا") يناقش المسألة الأخلاقية عند واحدة من المدارس العملية التي تَلَت أرسطو وهي المدرسة الإبيقورية, وهو محاولة لمعرفة البعد التواصلي بين هذا العصر؛ ممثلًا في هذه المدرسة, والعصر الذي سبقه في مباحث الطبيعة والمعرفة والأخلاق ومدى تلاحم هذه المباحث مع بعضها, وأولية بعضها على الآخر, فضلًا عن محاولة التعرف على المنهج الذي رسمته هذه المدرسة للوصول للغاية الإنسانية في السعادة, ويترکز بحثنا هذا حول ثلاثة مباحث وهي:
1- الطبيعة وارتباطها بالحياة الإنسانية.
2- المعرفة والأخلاق.
3- الأخلاق في مذهب إبيقور.
أما أهم النتائج التي توصلنا إليها من کتابة هذا البحث فهي:
إن الفلسفة الإبيقورية أسست الأخلاق على العقل بغض النظر عن دور الدين في تحقيق الغاية الإنسانية. ليجعل الإنسان أمام نفسه فقط وفي مواجهتها.
إن القانون الأخلاقي لا يأتي في نظر إبيقورس من قوة مفارقة للإنسان، إنما هو موجود داخليًّا ومنطق العقل هو الذي يحدده.
لقد کانت الأخلاق في هذ العصر أخلاق معاملة لا أخلاق نظريات لذلک نجد أغلب فلاسفة هذا العصر کانوا نماذج أخلاقية لکل الأفکار التي طرحوها.
 Abstract:
The research on ethics in the Hellenistic period, "the Epicurean school model", discusses the moral question at one of the practical schools that followed Aristotle, the Epicurean school, an attempt to identify the communicative dimension of this age, represented in this school, Knowledge and ethics and the extent of the cohesion of these investigations with each other, and the primacy of each other, as well as trying to identify the curriculum drawn by this school to reach the human purpose of happiness, and focused our research on three topics:
 

Nature and its connection to human life.
Knowledge and ethics.
Ethics in the doctrine of Epicurean.

The most important results that we have come from writing this research are:
Epicurean philosophy established morality on reason regardless of the role of religion in achieving the human purpose. To make man in front of himself only and in front of them.
The moral law of my sins in the eyes of Epicurus is of a paradoxical power of man but it exists internally and the logic of reason is what he determines.
Morals in this era were morally treated as unethical theories so we find most of the philosophers of this age were moral models of all the ideas they put forward.
The critique of divine thought was not solely religious, but moral. Ie, the intention to refine morality through religion.