القصدية وفعلها في تصميم المنتج الصناعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التصميم - کلية الفنون الجميلة - جامعة بغداد

المستخلص

يهدف البحث إلى تقصي مفهوم القصدية في تصميم المنتج الصناعي وبيان فعلها في ضوء البحث عن الظواهر التي تؤدي إلى تکوين الأشکال التصميمية واستنباط بعض الاسس لبناء نموذج قصدي يتوافق مع أفعال الوعي ومعانيه، مما يشکل منتج صناعي يتصف بالتنظيم الذاتي ويدرک بالحواس ويدور حول المعرفة بهدف الکشف عن الشيء ذاته. فکانت النتائج أن القصدية قدرة عقلية توجه الذات نحو الأشياء وتمثيلها وإشارة إلى المضمون محدد. إن إضفاء صفة القصد لا يتم إلا بعد التأکد من قصد الفاعل أي المصمم الصناعي؛ لأن الخطاب التصميمي فعل مقصود، وغأية قصد المرسل هو إفهام المرسل إليه، لذا يشترط في التعبير عن القصد أن يمتلک ناصية اللغة التصميمية في جميع مستوياتها وخاصة الجانب الدلالي فيدرک العلاقة بين الدال والمدلولة. لکون کل شکل فيزيائي هناک شکل دلالي يتغير حسب دلالة الشکل بالنسبة للمتلقي، فتکون المعاني جمالية، وشکلية، ورمزية.
Abstract:
 The aim of the research is to investigate the concept of intent in the design of the industrial product and its performance in the light of the search for phenomena that lead to the formation of design forms and the development of some foundations to build a model in line with the consciousness acts and meanings, which constitutes an industrial product characterized by self-regulation and aware of the senses and circulates knowledge to detect The same. The results were that the intentionality is a mental ability that directs the self towards objects and their representation and a specific reference to the content. The intention of the sender is to impress the addressee, so it is necessary to express the intention to possess the corner of the design language at all levels, especially the semantic side, so that the relationship between the And the meaning. For every physical form there is an indicative form that varies according to the meaning of the form for the recipient, so the meanings are aesthetic, formal, and symbolic