حل النزاعات اليومية بين الأطفال وعلاقته بالکفاءة الذاتية لمعلمة الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم رياض الأطفال - کلية التربية للبنات- جامعة بغداد

المستخلص

إن معلمة الروضة هي عنصر مهم وفعال في العملية التربوية في الروضة لکونها تتعامل مع الأطفال وتکيف الموقف التعليمي, وتختار طرق التعلم المناسبة لهم, وخلال عملها اليومي معهم تواجه بعض المشکلات منها النزاعات اليومية بين الأطفال والتي تحتاج فيها معلمة الروضة إلى إعداد جيد وکفاءة ذاتية للتعامل مع هذه النزاعات حتى لا تزداد وتتطور إلى مشکلات أکبر. ولتحقيق أهداف البحث، قامت الباحثة بتکييف مقياس الکفاءة الذاتية من أعداد (طاهر 2012) ليکون ملائمًا لعينة البحث, فضلا عن بناء مقياس النزاعات اليومية بين أطفال الرياض, ثم طبقت المقياسين بعد عرضهما على الخبراء والمحکمين على عينة مکونة من (100) معلمة من معلمات رياض الأطفال في مدينة بغداد يعملن في (50) روضة حکومية, وبعد  التحليل الإحصائي وتوصلت الباحثة للنتائج التالية:

تمتلک معلمات الرياض کفاءة ذاتية بدرجة متوسطة.
تستخدم المعلمات أسلوب التجنب حل النزاعات اليومية بين الأطفال.
هناک علاقة ارتباطية جيدة بين الکفاءة الذاتية للمعلمات وأسلوبهن في حل النزاعات اليومية بين الأطفال. 

 
Abstract:
The kindergarten teacher is an important and effective element in the educational process in the kindergarten; because it affects the children and adopt the educational situation and choose the appropriate learning methods for them. During her daily work with them، she faces some problems، including daily conflict among children، in which she needs good preparation and self – effacing to deal with these problems، so that these problems not to increase and develop ; to achieve the research objectives، the researcher adopted the self – efficacy scale for (Taher 2012) to be suitable for the symple of the research, as well as the researcher construction of daily conflict measurement scale among children، then the tow measurements were applied to a group of experts and arbitratore on a sample of (100) kindergarten teacher works in (50) government kindergarten in Bagdad city. After the statistical analysis, the researcher found the following results:
1-    Kindergarten teachers have average self –efficacy.
2-    Kindergarten teachers use the avoidance method to resolve daily conflicts among children.
3-    There is a good correlation between the teachers self – efficacy and there style in resolving daily conflicts.