قراءة النص الکرافيکي وفق تصورات البنيوية والتفکيک

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التصميم- کلية الفنون الجميلة- جامعة بغداد

المستخلص

مما لا شک فيه أن کلًا من "البينوية والتفکيک" بِعدّهما منهجين للنقد مثلا مفصلًا مهمًّا في مختلف الدراسات النقدية الأدبية والفنية، فالبينوية نظرت للنص على أنه کيان قائم بذاتهِ تحکمه علاقات تکوينه الداخلية، وتبتعد في قراءتها للنص الکرافيکي عن التأثر بالأيدلوجيات، وبأنها تتبنى المرکزية الثابتة للنص الکرافيکي. أما التفکيک، فإنه يقف مُعاکسًا لما جاءت به البينوية؛ إذ نراه ذاهبًا إلى عدّ السلطة ليست للنص الکرافيکي، وإنما للقارئ، وبأنه جاء مُشککًا لکافة المرجعيات، فالمؤلف أدبيًا والفنان فنيًّا يموت في ظله، فضلًا عن إشارتهِ إلى عدم ثبات مرکز النص، بل على العکس من ذلک، فالنص وفقه مائلًا إلى التنافر والتفکيک. وأشار کذلک إلى أن النص الکرافيکي مفتوح وبأنه يُفسر وفقًا للقارئ لا لمنشئهِ. وإستنادًا لما ذُکر ومن خلال تتبع الباحث لسياق کًّل من ذي الاتجاهين، وجد أن للبنيويين منهجًا يتمثل بالـ "المنهج البنيوي"، وهو منهج تحليلي، لا يهتم بالتعرض إلى شرح النص الکرافيکي، بل يهدف إلى بيان مُطابقة لغة تکوينهِ لهدفها. في حين أن التفکيک ونقده أقرب لأن يکون مقاربة فلسفية للنصوص الکرافيکية، بمعنى أنه منهج للقراءة. وعليه وجد الباحث أن هُنالک إرباک في قراءة النص الکرافيکي في التصميم، وعليه، فإن مشکلة البحث الحالي تتمحور حول تحديد اتجاهات قراءية للنص الکرافيکي وفقًا لکل من "البينوية والتفکيک"، وبذلک فإن مشکلة البحث الحالي تتمثل بالتساؤل الآتي: "ما التصورات التي اعتمدتها البنيوية والتفکيک في قراءة النص الکرافيکي؟" ثم تأول الباحث أهم المؤشرات التي خرج بها الإطار النظري. فضلًا عن قيامهِ بعرض الدراسات السابقة. أما الفصل الثالث، فقد تناول الباحث فيه الإجراءات التي قام بها، ثم مبحث التحليل؛ إذ قام الباحث بتحليل أنموذجين وفق محاور أستُنبِطت من المؤشرات التي أفرزها الإطار النظري والتي تمثلت بالمحاور الآتية: (البِنية الشکلية للنص الکرافيکي، معنى النص الکرافيکي، آلية قراءة النص الکرافيکي).
أما أهم النتائج فهي:

بروز نوعين من قراءة النصوص الکرافيکية، تمثل النوع الأول بالقراءة البنيوية من خلال قراءة بنية النص، وفک شفراته، ورده إلى سياقه لفهم معناه، أما القراءة الثانية فهي القراءة التفکيکية؛ إذ إنها لا تتوقف عند حدود العرض أو التلخيص والتحليل، بل تحاول إعادة بناء ذلک النص بشکل أکثر تماسکًا.
ظهور خصوصية لقراءة النص الکرافيکي في المجال الأکاديمي من خلال تعدد القراءات والتي تمثلت بأن هناک أکثر من قراءة واحدة للنص الکرافيکي، مما يعني دوام القراءات والتأويلات وتعددها. 

 
Abstract:
There is no doubt that both "Benoit and disassembly" after them two approaches to criticism, for example, an important detail in the various literary and artistic criticisms, each starting according to his own starting points in reading the literary text in literary studies, and visual text in the fields of the arts on the difference, (The graphic text) on the influence of ideologies, since the text for it (the graphic text) is closed and final, and its interpretation is also closed and final, as well as that the power of the text (graphic text) , And that it adopts a fixed standard (Text of the text). As for the disassembly, it stands opposite to what came from the Benoit, as we see it going to the counting of power not to the text (the text of the graphic), but to the reader, and that it came to be skeptical of all references. The author is literary and artist technically dies in his shadow, And the consistency of the center of the text, but on the contrary, the text of the doctrine and inclined to dissonance and disassembly. He further pointed out that the text (the graphic text) was open and interpreted according to the reader and not to its originator. Therefore, the current research problem is the following question: "What are the theories adopted by structuralism and disassembly in reading the text?" The second chapter was devoted to the theoretical framework, which went through the following axes: (graphic text meaning and concept), (structural and deconstruction in the graphic design), (reading the graphic text) According to perceptions Structural and disassembly), and then the researcher draws the most important indicators that emerged from the theoretical framework. As well as the presentation of previous studies. As for the third chapter, the researcher dealt with the procedures that he carried out, then the analysis. The researcher analyzed (2) models according to axes derived from the indicators produced by the theoretical framework, which were the following axes (The formal structure of the graphic text, the meaning of the graphic text, Mechanism of reading the text.
The most important results are:

Reading is a process of taking and giving, i.e., taking from the text and giving it to the reader's cultural inventory, where the two absent and identical texts interact for the production of a new text.
Cartographic reading is a mechanism by which multiple meanings can be revealed in the completed graphic texts.