فاعلية استراتيجيتي من التعلم النشط في تحصيل مادة القراءة الکردية الحديثة واستبقائها لدى طالبات الصف الرابع الأدبي The Effectiveness of the Strategy of Active Learning in the Collection of Modern Kurdish Reading Material and its Retention among the Students of the Fourth Grade Literary

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية جامعة بغداد

المستخلص

يرمي البحث الحالي إلى تعرف (فاعلية استراتيجيتي من التعلم النشط في تحصيل مادة القراءة الکردية الحديثة واستبقائها لدى طالبات الصف الرابع الأدبي) تحدد هذا البحث بعينة من طالبات الصف الرابع الأدبي في المدارس الثانوية والإعدادية النهارية للبنات التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد/ الرصافة الأولى للعام الدراسي (2016م -2017م) اختبرت إعدادية الفردوس للبنات قصديا، بلغ حجم العينة (90) طالبة، جرى عشوائيًّا اختيار الشعبة (أ) لتمثل المجموعة التجريبية الأولى التي درست وفق استراتيجية لعب الأدوار، والشعبة (جـ) لتمثل المجموعة التجريبية الثانية التي درست وفق استراتيجية اليد المنخفضة، أما المجموعة الضابطة التي درست وفق الطريقة الاعتيادية؛ فکانت شعبة (ب)، تم إجراء التکافؤ في متغيري (العمر الزمني، والذکاء) وحددت المادة العلمية المتمثلة بالمادة الموجودة في کتاب القراءة الکردية الحديثة المقرر تدريسها للصف الرابع الأدبي، استمرت التجربة عامًا دراسيًّا کاملا، صاغت الباحثة الأهداف السلوکية، وأعدت الخطط التدريسية، وتم تطبيق أداة البحث على المجاميع الثلاثة، وبعد معالجة البيانات إحصائيًّا باستعمال تحليل التباين الآحادي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين مجموعات البحث الثلاثة ولمعرفة مصدر الفروق، تم استعمال طريقة (sheffe) للمقارنات البعدية وفي ضوء ذلک، أظهرت النتائج إيجابية الاستراتيجيتين التجريبيتين في تحصيل الطالبات واستبقائها، وفي ضوء نتائج البحث، قدمت الباحثة عدد من التوصيات منها تشجيع مدرسي المادة ومدرساتها على استعمال استراتيجيات التعلم النشط التي قد تسهم في رفع التحصيل الدراسي وعدم التقيد بطريقة تدريسية واحدة في التدريس.
Abstract:
The current research aims to identify (the effectiveness of the strategy of active learning in the collection of modern Kurdish reading material and its retention by the fourth-grade female students). This research is determined by a sample of female students in the fourth grade in the day schools of the General Directorate of Education of Baghdad/ RUSAFA 1 for the academic year (2016/ 2017). The researcher tested number of students in Al-Firdaws school for girls; the sample consists of (90) students, who were randomly selected divided into: group (A) who represents the first experimental group studied in accordance with the strategy of role-playing, and section (c) represents the second experimental group examined by using the strategy of Specialized hand, and the controlling group studied according to the usual method was section (b).
The equivalence was performed in the two variables (temporal age, intelligence) and the scientific material was represented by the material in the modern Kurdish Reading book to be taught for the fourth literary grade. The experiment continued for a full year of study, the researcher formulated behavioral objectives and prepared the teaching plans, the search tool was applied to the three groups, and after treating the data statistically, Using a single-variance analysis There are differences of statistical significance at (0,05) Between the three research groups and to identify the source of the differences The sheffe method was used for the comparison of the dimension and in light of this,
 The results showed the positiveness of the adopted strategy and the elimination of the collection and retention of the students. And, in the light of the results of the research presented, the researcher has a number of recommendations, including encouraging teachers and teachers to use active learning strategies that may contribute to raising academic achievement and not adhering to a single teaching method.

المجلد 9، العدد 66 - الرقم المسلسل للعدد 8
يأتي هذا العدد بصورة جديدة يشتمل على 18 بحث في عدة دراسات متخصصة في: التاريخ، واللغة العربية، والقانون، وعلم النفس التربوي، والتربية الفنية، والدراسات اللغوية أبحاث باللغة العربية 3 : 484 أبحاث بلغات أجنبية 1 : 40
أغسطس 2021
الصفحة 289-324