نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلفون
1
أستاذ مساعد بقسم التصميم - کلية الفنون الجميلة جامعة بغداد
2
قسم التصميم - کلية الفنون الجميلة جامعة بغداد
المستخلص
لم تکن لأمة من أمم العالم المتمدن أن ترتقي إلى رتب ومستويات عليا في التقدم والتطور الإنساني إلا بأن تؤسس لنفسها رصيدًا من الثقافة والمعرفة والتطلعات الاستراتيجية على أن تکون مبنية على مرجعيات فکرية تعکس طبيعة الحضارة وخلاصة التجربة الاجتماعية والسياسية والمعرفية التي تشکّل بمجموعها سمات الحاضر، وتعد حافزًا إيجابيًّا للتمايز المستقبلي الذي يثري حتمًا مسيرة الأجيال اللاحقة لتلک الأمم. ولا يمکن مجانبة الحقيقة الموضوعية في أهمية المحافظة على الرموز الاقترانية والإشارات الدلالية المحملة على الشکل سيما في ميادين العمارة وتصاميمها الداخلية. وهنا لابد الإشارة إلى مدى أهمية فهم واستيعاب المصمم لمجريات المعنى العام للبنى التصميمية ودلالاتها المرجعية ودقّة مخرجاتها الفکرية، عند الشروع بتصاميم الفضاءات التي تسبغ عليها الوظيفة صفتها التاريخية والانعکاس الحضاري والثقافي للمجتمع المعني بالتصميم وإبراز خصوصيته ومکانته کقيمة إنسانية سامية. وهذا ما حاول الباحث تسليط الضوء عليه في بحثه الموسوم:
(الخطاب الحضاري في البنى التصميمية للفضاءات الداخلية المعاصرة):
وکان اختيار مجتمع البحث فضاءات المؤسسات العامة، والتي يسعى المصمم إلى تحقيق نتائج بحثه من خلالها، لما لها من دور مهم وواضح في استقطاب إعداد کبيرة من المراجعين بمختلف مستوياتهم الطبقية، وهذا ما تم البحث عليه، لما له من اقتران واضح في لغة الخطاب الحضاري بالميادين التطبيقية للعمارة والتصميم الداخلي في عصرنا الراهن، بهيئات هندسية تغني المتلقي بجماليتها البصرية، والتي تکون ذات حضور فاعل في عين المتلقي، لتؤسس بعدًا جماليًّا في ذهنه، والتي يعمد المصمم إلى إيصالها بأسلوب واضح ومکثف أحيانًا، ليمنح المستخدمين تأملات وتأويلات في فضاءاتهم المستخدمة بلغة إيصال متحضرة ومتمدنة، عبر توظيفات المصمم الشاخصة في هيکل الفضاء وموجوداته، بلغة عصر حضارية، تکون بمثابة خطوة ذات إيقاع مواکب في تعبيريتها لأشکال وهيئات عمارة اليوم، التي تتمثل في آلية متجددة، تفصح عن تکوينات صريحة وعالمية. الهدف منها إنشاء عالم هجين مثالي يشکل بمتغيراته الصياغية إحساسات عامة دون تغييب الهوية، وذاتية المصمم الأساسية, من خلال تعامل المصمم مع فضاء ينتمي إلى مجتمع معين، تتجذر من خلاله عادات وتقاليد وأطباع عدة. يحاول بخبرته وأساليب توظيفه، أن يهيئ تصاميم داخلية معاصرة، وتمکين المستخدمين وشاغلي الفضاء من التعامل معها وقبولها من خلال قصديات يضعها المصمم، موظفًا أدواته داخلها، ليؤسس على المستوى التصميمي النظري، الفکري والعملي التطبيقي، قيمًا جمالية مستحضرة لمنظومات مبتکرة تخص الخطاب المواکب للتصاميمه الداخلية الحديثة دون غياب هويته، بطريقة متمدنة تحاکي لغة العصر الحديث.
Abstract:
A nation of the civilized world has not risen to the highest levels of human progress and development unless it establishes itself as an asset of culture, knowledge and strategic aspirations to be based on intellectual references reflecting the nature of civilization and the summary of the social, political and cognitive experience which collectively represent the present and is a positive incentive For the future differentiation that inevitably enriches the march of subsequent generations of those nations. The objective truth can not be avoided in the importance of preserving the conjugal symbols and the semantic signs loaded with form, especially in the fields of architecture and interior designs. The importance of understanding and assimilating the designer to the processes of the general meaning of the design structures and their reference evidence and the accuracy of their intellectual outputs, when initiating the designs of the spaces that the function exudes, the historical and cultural and cultural reflection of the society concerned with the design and highlighting its specificity and status as a supreme human value. This is what the researcher tried to highlight in his research tagged:
(Civilization discourse in the design structures of contemporary interior spaces).
The choice of the research community was the public institutions' spaces, through which the designer seeks to achieve the results of his research, because of its important and clear role in attracting large numbers of reviewers at different levels of class, and this is what was researched, because of its clear association in the language of cultural discourse in the fields Applied architecture and interior design in our time, engineering bodies enrich the recipient with its visual aesthetic, which have an active presence in the eye of the recipient, to establish aesthetic dimension in his mind, which the designer intends to communicate in a clear and sometimes intense manner, to give users reflections and interpretations in their spaces used by Gh deliver a civilized and civilized, through employments designer pillar in space and the structure of its assets, the language of a civilized era, serve as a step with the rhythm of processions in Tobeiratha shapes and bodies of today's architecture, which is in a renewed mechanism, discloses frank and global configurations. Its aim is to create an ideal hybrid world with its editorial variables that create general sensibilities without the absence of identity, and the basic self of the designer, through the designer 's interaction with a space belonging to a particular society, through which many customs, traditions and typologies take root. He tries with his experience and methods of employment, to create contemporary interior designs, and enable users and occupants of space to deal with and accept them through the intentions of the designer, using his tools within it, to establish the theoretical design, intellectual and practical application, aesthetic values invoked for innovative systems related to the discourse of modern interior designs Without the absence of his identity, in a civilized manner that imitates the language of modern times.