التوجهات الاقتصادية والسياسية لروسيا الاتحادية تجاه الشرق الأوسط «سوريا نموذجًا» Russia's Economic and Political orientations towards the Middle East «Syria as a model»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس اقتصاد بقسم دراسات وبحوث العلوم السياسية والاقتصادية - کلية الدراسات الآسيوية العليا - جامعة الزقازيق

2 دکتوراه العلوم السياسية – جامعة القاهرة

المستخلص

بمجئ ما عرف بالثورات العربية فى أوائل العقد الثاني من القرن الحادى والعشرين، بدأ الاهتمام بمنطقة الشرق الأوسط يتزايد بشکل کبير جدًا، الأمر الذى ترتب عليه تغيير کبير فى سياسة روسيا الخارجية من خلال اتباع سياسات جديدة من شأنها أن تزيد من مکانتها النشطة في المنطقة  ، نتيجة الأحداث التي وصلت إليها ليبيا وسوريا ، والتى انخرطت فيها أطراف إقليمية ودولية عديدة، منها روسيا.
إلى جانب روسيا، تشمل الجهات الفاعلة الأخرى المتورطة في سوريا ترکيا وإيران وحزب الله وإسرائيل والجماعات الجهادية السنية والقوات الکردية السورية والولايات المتحدة ونظام الأسد نفسه؛ حيث لم يکن نهج السياسة الخارجية الرئيسي لبوتين هو السعي إلى انتصار جانب على الآخر، أو حل النزاع بين الأطراف المتصارعة، ولکن الوصول إلى نوع من التوافق مع جميع الأطراف المتنافسة المختلفة (باستثناء الجهاديين) ، ومن ثم منحهم حافزًا استدعى موسکو - حتى مع استمرار صراعاتها مع الجهات الفاعلة الأخرى -، ويُمنح هذا موسکو فرصًا عديدة لتعزيز نفوذها من خلال الموازنة بين الأطراف المتصارعة، وبقدر ما تنجح روسيا في تحفيز مختلف الأطراف المتصارعة في سوريا على التعاون مع موسکو، فإن الجهود الأمريکية لمواجهة النفوذ الروسي في الشرق الأوسط تزداد صعوبة بسبب حقيقة أن حلفاء الولايات المتحدة الأمريکية جميعًا يتعاونون مع روسيا إلى حد ما، کما أقامت موسکو أيضًا درجة من التعاون الهش مع ترکيا في شمال سوريا حيث تدعم أنقرة خصوم نظام الأسد (بما في ذلک الجهاديون) وترکيا نفسها في صراع مع الأکراد السوريين الذين تأمل موسکو أن تتمکن من إقناعهم بالانضمام إلى نظام الأسد الذى يخدم  نفوذها ومصالحها الاستراتيجية فى الشرق الأوسط.
من ناحية أخرى عملت روسيا بالتوازى على دعم نظام بشار الأسد اقتصاديًا وعسکريًا إلى جانب دعمها السياسى والأمنى واستغلال عضويتها الدائمة بمجلس الأمن فى تحقيق أهدافها هناک.
Abstract:
During the Arab revolutions, the interest in the Middle East increased significantly, which led to a significant change in Russia's foreign policy through the implementation of new policies aimed at maximizing its active position in the region as a result of the events in Libya and Syria, in which many regional and international parties intervened. Including the Russian Federation.
Besides Russia, the other actors involved in Syria include Turkey, Iran, Hezbollah, Israel, Sunni jihadist groups, Syrian Kurdish forces, the United States, and the Assad regime itself. Putin’s main foreign policy approach has been neither to seek the victory of one side over another nor to resolve conflict between contending actors, but to reach some sort of accommodation with all the different contending actors (except the jihadists) and thereby give them an incentive to court Moscow even as their conflicts with other actors continue. This gives Moscow numerous opportunities to enhance its own influence through balancing between contending actors. And to the extent Russia succeeds in motivating various contending parties in Syria to cooperate with Moscow, America’s effort to counter Russian influence in the Middle East is made more difficult by the fact that America’s allies are all cooperating with Russia to some extent.
Moscow has also established a fragile degree of cooperation with Turkey in northern Syria where Ankara is supporting Assad regime opponents (including jihadists) and Turkey itself has conflicted with Syrian Kurds whom Moscow hopes it can persuade to join forces with the Assad regime. Which achieves its influence and strategic interests in the Middle East
On the other hand, Russia worked in parallel to support the Bashar al-Assad regime economically and militarily, in addition to its political and security support, and exploited its permanent Membership in the Security Council to achieve its goals there.
Keywords: Russia - USA - Economic Cooperation - Economic Reforms - Syria - Terrorism - Jihadist Groups - NATO - Security Council – Foreign Policy

الكلمات الرئيسية


المجلد 9، العدد 68 - الرقم المسلسل للعدد 10
يأتي هذا العدد في 18 بحث 15 بحث باللغة العربية من صفحة 3:460 وعدد 3 أبحاث من صفحة 1 : 76 بحث باللغة الروسية وبحثان باللغة الإنجليزية
أكتوبر 2021
الصفحة 149-186