مهارات القراءة وعلاقتها بعمليات الذاکرة لدى طلبة المرحلة المتوسطة Reading Skills and Their Relation to the Memory Processes among Intermediate Stage Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية - کلية التربية للبنات - جامعة بغداد

المستخلص

تزداد الحاجة يوما بعد يوم إلي إيجاد روابط ووسائل تساعد في إکساب المتعلمين الخبرات على اختلاف أنواعها، ووجد الباحث في موضوع مهارات القراءة وعلاقتها بعمليات الذاکرة لدى طلبة المرحلة المتوسطة مجالا خصبا للتثبت من العلاقة بين المتغيرين.
أهداف الدراسة: التعرف إلى:
- مهارات القراءة لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
- الفروق بين الطلبة من الذکور والإناث تبعا لمتغير مهارات القراءة.
- الذاکرة لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
- الفروق بين الطلبة من الذکور والإناث تبعا لمتغير عمليات الذاکرة.
- العلاقة الارتباطية بين مهارات القراءة والذاکرة لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
أداتي البحث:
- اختبار مهارات القراءة، بناه الباحث.
- اختبار عمليات الذاکرة، تبنى الباحث اختبار برلميتر (Perlu-metr, 1987)
نتائج البحث:
1-هناک ضعف في مهارات القراءة لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
2-الذکور أضعف من الإناث في مهارات القراءة.
3-هناک ضعف في عمليات الذاکرة لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
4-الذکور يمتلکون عمليات ذاکرة أفضل من الإناث.
5-العلاقة بين متغيري البحث لدى عينة البحث موجبة جيدة
Abstract
The need to find links and means to help learners acquire different kinds of experiences has become more and more important. The researcher found in the topic of reading skills and its relation to the memory processes among intermediate stage students a fertile field to ascertain the relationship between the two variables of the research.
Objectives of the study: to identify:
- Reading skills among intermediate stage students.
- Differences between male and female students according to the variable of reading skills.
- Memory among intermediate stage students.
- Differences between male and female students according to the variable memory processes.
- The correlation between reading and memory skills among intermediate stage students.
The two research tools:
- Testing reading skills, built by the researcher.
- Testing memory processes, the researcher adopted a Perimeter test (Perlu-metr, 1987)
Research results:
1- There is weakness in reading skills among intermediate stage students.
2- Males are weaker than females in reading skills.
3- There is a weakness in memory processes among intermediate stage students.
4- Males have better memory processes than females.
5- The relationship between reading skills and memory processes in the research sample is good positive.

المجلد 9، العدد 68 - الرقم المسلسل للعدد 10
يأتي هذا العدد في 18 بحث 15 بحث باللغة العربية من صفحة 3:460 وعدد 3 أبحاث من صفحة 1 : 76 بحث باللغة الروسية وبحثان باللغة الإنجليزية
أكتوبر 2021
الصفحة 245-272