أنماط الرؤية السرديَّة في حربيَّات المتنبِّي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دکتوراه بکليـة الآداب- جامعـة عيـن شمـس

المستخلص

يحاولُ هذا البحث دراسة أنماط الرؤية السَّرديَّة في شِعْر المتنبي؛ حربياته على وجه الخصوص، أو بعبارةٍ أدق رَصْد أشکال التبئير في تصويره ووصْفِه معارک سيف الدولة الحمداني مع الروم البيزنطيين؛ وذلک بتحديد موقِعِه ساردًا لأحداث تلک الحروب؛ حيــث تنوَّعت زوايــا الرؤيـة لدى السَّــارد / الشاعـر فـي شِعْــرِه الحربــي ما بين (الرؤية مع) حين يبدو السَّارد مصاحبًا للشخصيَّة أو الشخصيَّات التي يتبادل معها المعرفة بصيرورة الأحداث، مُشارِکًا في صُنعِ أحداث القصة المسرودة، وبين (الرؤية من الخلف) حين يکون السَّارد/ الشاعر عليمًا بجميع التفاصيل المتعلقة بتلک الشخصيَّات حتَّى ما تحُس به من مشاعر نفسيَّة داخليَّة، إنَّه ساردٌ عليم وحاضِر في کُلِّ مکان، وکذلک بين (الرؤية من الخارج) حين تکون معرفة السَّارد / الشاعر أقل من معرفة الشخصيَّة؛ إنَّه يروي ما يحدث في الخارج، ولا يعرف مطلقًا ما يدور في ذهن الشخصيَّات ولا ما تفکِّر به. وقد جرى ذلک في إطار العلاقة التي ربطت الشاعر / السَّارد بالشخصيَّات التي يعرضها عبر المشهد في حربياته بقصائدها المتنوِّعة.
Abstract:                                                                   
This research tries to study the patterns of narrative vision in the poetry of El-Mutanabbi, especially his epics
Or, more precisely, it observes the forms of focalization in his depiction and his description for seifuddaulla al-hamdani’s battles against Romain and Byzantines by determining his position as a narrative of actions of those wars. Where the narrator's vision angles varied for the narrator/poet in his epic poetry between(vision avec)When the narrator appears accompanying the character or characters with whom he exchanges knowledge of the occurrence of actions participating in the making of actions of the narrated story and between (the vision par derriere) when the narrator/poet is aware of all details related to those of the characters so that they feel internal psychological feelings. He is an informed narrator and present everywhere. And also between (the vision du dehors)where the narrator’s/poet’s knowledge is less than the character’s knowledge. He narrates what is happening outside and does not know at all what is going on in the minds of the characters or what they think of. This was done in the context of the relationship that linked the poet / narrator to the characters presented through the scene in his epics with their various poems.

المجلد 9، العدد 69 - الرقم المسلسل للعدد 11
هذا العدد يأتي في 18 بحث درسات متخصصة 16 بحث باللغة العربية من 3 - 530 1 بحث باللغة الإسبانية 1-20 1بجث باللغة لاإنجليزية 21-32
نوفمبر 2021
الصفحة 271-318