استراتيجيات العنف الديني السُنّي «آلياته ومنطلقاته» Strategies Islamic Religious Violence «Its mechanisms and principles»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الفلسفية کلية الآداب - جامعة عين شمس

المستخلص

إن الواقع – أي واقع – بما هو من التعقيدات والترکيبات السيسيولوجية والسيکولوجية المتغيرة، وذوات فردية متفاعلة تطمح عادة إلى السلطة، فهو مأزوم بالضرورة. ويعاني الواقع العربي أزمات عديدة طاحنة، لعل أهمها وأبرزها العنف الديني، لذا حاولت معالجة إشکالية العنف الديني، وهي الأزمة المعاصرة التي عانى منها الواقع العربي خاصة في ظل غياب دور الدولة فيما بعد ثورات الربيع العربي.
إن العنف ولا سيما العنف الديني قائم عادة على فکرة امتلاک الحقيقة، التي تحمل في مضمونها فرض التبعية على الآخر وقصوره. وتعد قضيتا فرض التبعية على الآخر وقصوره سمة أساسية في الخطاب الديني الإسلامي – إن لم يکن الديني بوجه عام -  على کافة مشاربه، وحجتهم في هذا امتلاک القدر المعرفي الديني الذي يبيح لهم الحديث عن النص القرآني ومعانيه، في صورة تقدم نفسها في حالة تطابق مع المراد والفهم الإلهي من النص، ومن هنا لا تعد التصورات والقراءات المقدمة داخل الحيز الإنساني  ، بل تحمل إطلاقية إلهية.
سنحاول في بحثنا توضيح الصورة المتصدرة لجماعات العنف الديني؛ لکونها جماعات دينية تنطلق من النص، وتتحدث باسمه ومالکة له. وخضوع هذه الصورة للدراسة ، وإثبات ما إن کانت مقبولة لدى العقل الإنساني والمنهجيات المعاصرة أم لا.
Abstract
The reality, being a system of complexities, changing sociological and psychological structures, and interactive individuals aspire to authority and power, is a reality in crisis. Arab countries suffer from destructive crises, perhaps the most prominent of which is religious violence. This thesis attempts to address the problem of religious violence, which is the contemporary crisis that the Arab reality suffers, especially with the absence of the role of the state in the aftermath of the Arab spring
Violence, particularly religious violence, is usually based on the idea of owning the truth which implies the imposition of dependence on “the other” who is always seen as incompetent. Thus, these two issues of imposing dependence on the other and his inability, are an essential feature of Islamic religious discourse – if not religious discourse in general – on all its ramifications. Their argument is possessing the religious knowledge which gives them the permission to talk about the Qur’anic text and its meanings in a way that presents itself as identical as the divine intention of the text. Hence, the presented conceptions and readings are not presented with the human space but rather it carries divine absolutism. Therefore, modernists, who speak of and use methodology.
In our research, we will try to clarify the leading picture of religious violence groups; Being religious groups that start from the text, speak in its name and own it. The subject of this image to study and to prove whether it is acceptable to the human mind and contemporary methodologies or not.

المجلد 9، العدد 69 - الرقم المسلسل للعدد 11
هذا العدد يأتي في 18 بحث درسات متخصصة 16 بحث باللغة العربية من 3 - 530 1 بحث باللغة الإسبانية 1-20 1بجث باللغة لاإنجليزية 21-32
نوفمبر 2021
الصفحة 353-374