آليات توظيف اللغة الدرامية في أداء الممثل المسرحي: مسرحية (موت مواطن عنيد أنموذجًا) «دراسة تحليلية» (Mechanisms of using the dramatic language in the performance of the Iraqi theater actor) Play (the death of a stubborn citizen model («An analytical study»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بقسم الفنون المسرحية - اختصاص تمثيل- کلية الفنون الجميلة

المستخلص

کان ولايزال الجدل قائمًا" بأداء (الممثل) الذي نجده في حالة تطور مستمر عبر منظومتيه (الصوتية) و(الجسدية) لنجد حضور واضح لتفسيرات کثيرة لعلماء النفس عن (الشخصية) وأبعادها، کذلک الفلاسفة الذين نظروا إلى الفن بشکل عام والمسرح بشکل خاص والتي تعددت آرائهم حول ثنائية (النفي والثبات)، ليبقى الممثل أداة مستمرة ومؤثرة تشاکس الدراسات التي دعت إلى (موت الشخصية) باعتبار أن الحياة في تجدد دائم مما يتطلب نزع التابوهات القديمة التي تشبث بها المسرح عبر عقود من الزمن، إلا إن ذلک لم يتحقق على صعيد (الممثل) الذي دعى الکثير من منظري المسرح إلى کسر الإيهام والتقليل من أهميته مقابل أهمية المواضيع التي تعرض على خشبة المسرح وتحتاج إلى وقفه ومعالجة من المتلقي الذي يجب منحه دورًا أکبر ليصبح له دور المشارک والمفکر والناقد، معتمدين بذلک على البيئة وإسقاطاته المؤثرة على المتلقي والممثل في آن واحد، بالرغم من دخول التقانه الرقمية إلى خشبة المسرح إلا إنها لم تستطع العمل بمنحى عن أداء (الممثل) والتي تنوعت لغته الدرامية عبر تلاقح الثقافات مابين الغرب والشرق مما وسعت من خيارات الممثل الأدائية، ولهذا تروم الباحثة إلى تتبع  آليات اللغة الدرامية وکيفية توظيفها على المستوى الصوتي والجسدي لأداء الممثل.
Abstract:
The "controversy" was still present in the "performance" of the actor, which we find in the continuous evolution of his systems (sound) and (physical) to find a clear presence of many interpretations of psychologists about the (personality) and dimensions, as well as philosophers who considered art in general and the theater in particular, About binary (exile And persistence), to remain the representative of a continuing instrument and influential Chax studies called for the (death of personality) as life in a constant renewal, which requires the removal of old taboos that clung to the theater over decades, but this did not happen at the level of (actor) From theater theorists to break the oaths and reduce its importance in comparison with the importance of subjects that are on stage and need to be stopped.
And the treatment of the recipient, who should be given a greater role to become the role of participant and thinker and critic, relying on the environment and projections affecting the recipient and representative at the same time, despite the entry of digital technology to the stage, but could not work on the direction of the performance (Representative) Dramatic cross-cross cultures between the West and East, which expanded the options of the actor performance, and thus the researcher aims to follow the mechanisms of dramatic language and how to use them on the level of voice and physical performance Representative

المجلد 9، العدد 69 - الرقم المسلسل للعدد 11
هذا العدد يأتي في 18 بحث درسات متخصصة 16 بحث باللغة العربية من 3 - 530 1 بحث باللغة الإسبانية 1-20 1بجث باللغة لاإنجليزية 21-32
نوفمبر 2021
الصفحة 463-494