دراسة مقارنة محکية المرجع لقياس معامل مؤشر حساسية المفردات بين طريقة (COX & VARGAS) وبين طريقة (POPHAM) لاختبار التحليل الناقد (critical dissection) A criterion referenced comparative study to measure The coefficient Index of Item Sensitivity between tow method (COX & VARGAS) and (POPHAMs) of the Critical Dissection Test

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية جامعة بغداد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى مقارنة مؤشر معامل حساسية الفقرة کدراسة محکية بين کل من طريقة (کوکس وفرجاس) وبين طريقة (بوبام) لاختبار(التحليل الناقد) الذي يعد واحد من اختبار القدرات والذي أعده العالم جيم بارت JIM Barret (2009). تألف هذا الاختبار من (33) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، وببدائل مختلفة تراوحت بين (3-6) بحسب أصل الفقرة وتم اتباع الخطوات العلمية السليمة، حيث قام الباحثان بترجمة الاختبار من اللغة الإنجليزية إلى اللغة العربية وبالعکس من أجل الحصول على صدق الترجمة، وبعد عرضه على مجموعة من الخبراء في قسم العلوم التربوية والنفسية تأکد من صلاحية الفقرات مع الآراء حول استخدام أسماء الشخوص باللغة العربية التي تقع سهلة على مسامع الفرد العربي مع الالتزام بأصل فکرة الفقرة. من ثم اختيرت عينة (300) بشکل طبقي عشوائي من بين کليات جامعة بغداد للعام الدراسي (2017- 2018م). وتم حساب معامل الصعوبة والصدق والثبات لفقرات الاختبار والتي تمتعت بمعاملات جيدة. ثم حسب معامل مؤشر حساسية الفقرات بين الطريقتين المذکورة أعلاه، وتم تحديد درجة القطع من طريقة انجوف والتي بلغت (21) لتحديد المتمکنين وغير المتمکنين، وتبين دقة تقدير طريقة (بوبام) على طريقة (کوکس وفرجاس) في حساب مؤشر حساسية الفقرات نحو التعليم، وذلک لاعتمادها على مربع کاي في دقة تقدير الفرق وحساب معامل مؤشر حساسية الفقرة (معامل التمييز). کما تمتع الاختبار بمعامل ثبات جيد من خلال حسابه بمعامل کابا والذي بلغ (0.61).
Abstract:
The present study aims at comparaing between the coefficient index of Item Sensitivity as a criterion- reference study of COX & VARGAS method and that of POPHAms of the critical Dissecation Test which is one of the abilities tests constructed by JIM Barret (2009). This test consists of 33 items of MCQ type with different number of options ranging between 3-6 depending on the origin of the item itself. The test has been translate from English into Arabic then vice- versa in order to achieve its translation validity،then exposed on a group of experts in Educational and psychological Sciences to assure its items suilcability and about the change that took place in terms of the proper names included in the test. Then 300 students have been selected to represent the stratified random sample from the colleges of the University of  Baghdad during the academic year 2017-2018.Item difficulty coefficients, validity, and reliability coefficient have been computed for the test and which show their goodness. The coefficient index of item sensitivity between the two afore mentioned methods has also been computed the cut score of ANGOF method has been computed which is 21 in order to decide the able and unable student.The study hypothesis has been verified which shows the accuracy of POPHAMS method in the estimation of the coefficient index of the items sensitivity than that of COX and VARGAS, which is related and depending on using the Chi- Square test to show the accuracy of estimating the difference and the discrimination coefficient of the items. The test also has agood reliability coefficient by using KABA coefficient method which shows to be 0.61.

الكلمات الرئيسية


المجلد 9، العدد 70 - الرقم المسلسل للعدد 12
يأتي هذا العدد في17 بحث موزعة على ست دراسات متخصصة، دراسات تاريخية، دراسات اجتماعية، دراسات علم نفس، دراسات قانوني، من ص 3: 494 ودراسات لغوية(باللغة الإنجليزية) من ص 1 : 68
ديسمبر 2021
الصفحة 219-270