دور الکفايات التعليمية لتحقيق جودة أداء التدريسي في قسم التربية الفنية The role of educational competencies in achieving the quality of the teaching performance in the Department of Art Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية الفنون الجميلة- جامعة بغداد

المستخلص

حاول الباحثان معالجة الإشکالية الآتية:(ما الدور الذي تؤديه الکفايات التعليمية في تحقيق جودة أداء تدريسي قسم التربية الفنية؟).
لذلک هدف البحث الحالي إلى الکشف عن دور الکفايات التعليمية في تحقيق جودة أداء تدريسي قسم التربية الفنية؟.
تکون مجتمع البحث من تدريسي قسم التربية الفنية - کلية الفنون الجميلة / جامعة بغداد البالغ عددهم (37) تدريسيًّا وتدريسية للعام الدراسي (2019-2020)، وتم اختيار عينة عشوائية من المجتمع الأصلي عددها (21) تدريسيًّا وتدريسية.
 لتحقيق هدف البحث، استخدم الباحثان الإستبانة کأداة للبحث، تضمت الإستبانة بصورتها الأولية على (50) فقرة موزعة على (5) مجالات رئيسة، تم عرضها على مجموعة من الخبراء للتأکد من صلاحيتها في قياس الهدف الذي وضع لأجله، وبعد التصحيح، أصبحت الأداة تتضمن (35) فقرة، تم تطبيقها على عينة البحث، وقد خرج البحث بمجموعة من الاستنتاجات أهمها:
1-ظهور مؤشرات إيجابية تدل على وعي التدريسي بالأهداف التعليمية للمادة الدراسية التي يقوم بتدريسها ضمن المرحلة الدراسية المقررة لها.
2-ظهور مؤشرات متوسطة في قيمها تدل على أن التدريسي في قسم التربية الفنية يفتقر إلى الإلمام بطرائق القياس والتقويم التي تعد من المهام الأساسية في عملية التدريس.
Abstract:
The current research attempted to address the following problems: (What role does educational competencies play in achieving the quality of teaching performance of the Department of Technical Education?
Therefore, the aim of the current research is to reveal the role of educational competencies in achieving the quality of the teaching’s performance of the Department of Art Education.
The research community consisted of (37) faculty members of the Department of Art Education - College of Fine Arts / Baghdad University, for the academic year (2019-2020), and a random sample of (21) faculty members was taught and taught.
To achieve the research goal, the researchers used the questionnaire as a research tool. The questionnaire included in its initial form on (50) paragraphs distributed in (5) major areas, which were presented to a group of experts to ensure their suitability in measuring the goal for which it was set, and after the correction the tool now includes (35) paragraphs. It was applied to the research sample, and the research came out with a set of conclusions, the most important of which are:
1-The emergence of positive indicators indicating the teaching’s awareness of the educational goals of the academic subject he is teaching’s within the prescribed academic stage.
2- The emergence of intermediate indicators in their values ​​that indicate that the teaching staff in the Department of Art Education lacks familiarity with the methods of measurement and evaluation, which are among the basic tasks in the teaching’s process.

المجلد 10، العدد 71 - الرقم المسلسل للعدد 1
يحتوي هذا العدد على 12 بحث باللغة العربية، وتأتي في عدة دراسات متخصصة(دراسات تاريخية، دراسات قانونية، دراسات فنية، دراسات بيئية
يناير 2022
الصفحة 247-272