فاعلية استخدام الشخصيات الرمزية في الإعلانات الصحفية «دراسة تحليلية على عينة من إعلانات الصحف»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس المساعد بکلية الإعلام، جامعة مصر للعلوم والتکنولوجيا

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على محتوي الإعلانات الصحفية المستخدمة للشخصيات الرمزية، والتعرف على الأشکال المختلفة للشخصيات الرمزية وتحديد الهدف من استخدامها في الإعلانات، وتوضيح أکثر أنواع الشخصيات الرمزية المستخدمة في الإعلانات الصحفية، والتعرف على مميزات استخدامها في الإعلان، وتحديد نوعية المضامين الإعلانية المعلن عنها من سلع وخدمات وأفکار اجتماعية داخل الجرائد عينة الدراسة والمستخدمة للشخصية الرمزية مع توضيح الرمز الذي تشير له الشخصية الرمزية في الإعلان.
أهم النتائج:
1- أغلب الإعلانات المستخدمة للشخصيات الرمزية ملونة، وذلک في الجرائد الثلاثة عينة الدراسة، حيث بلغت 88,2% في جريدة الأهرام وبنسبة 88,9% في جريدة الأخبار وبنسبة 90,4% في جريدة الجمهورية.
2- ارتفاع نسبة إعلانات السلع على نسبة إعلانات الخدمات المستخدمة للشخصيات الرمزية في الجرائد عينة الدراسة.
3- ارتفاع نسبة استخدام الاستمالات العقلية أکثر من الاستمالات العاطفية في الإعلانات المستخدمة للشخصيات الرمزية عينة الدراسة.
4- الجمهور العام هو أکثر أنواع الجمهور الذي تم مخاطبته في الجرائد الثلاثة خلال فترة التحليل، ففي جريدة الأهرام بنسبة 67,7% وفي جريدة الأخبار بنسبة 59,2% وفي جريدة الجمهورية بنسبة 76,1%.
5- أغلب الإعلانات المستخدمة للشخصيات الرمزية کانت ملائمة مع المنتج المعلن عنه في الجرائد عينة الدراسة، ففي الأهرام بنسبة94,1% وفي الأخبار بنسبة 100% وفي الجمهورية 95,2%.
6- کانت النسبة الأکبر من الشخصيات الرمزية في شکل حيوان، وذلک بنسبة 50% في جريدة الأهرام و25,9% في جريدة الأخبار و 38,1% في جريدة الجمهورية.
Abstract:
This study aims to identify the content of press advertisements used for symbolic characters, to identify the different forms of symbolic personalities and to determine the purpose of their use in advertisements, to clarify the most types of symbolic characters used in press advertisements, to identify the advantages of their use in advertising, and to determine the type of advertising content advertised from goods, services, and social ideas in newspapers of the study sample used for the symbolic characters, with an explanation of the symbol that symbolic characters refers to in the advertisement.
The most important results of the study:
1- Most of the advertisements used for symbolic characters are colored in the three newspapers of the study sample, reaching 88.2% in Al- Ahram newspaper, 88.9% in Al-Akhbar newspaper, and 90/4% in Al-Gomhoria newspaper.
2- The increase in the percentage of commodity advertisements over the percentage of service advertisements used for symbolic characters in newspapers of the study sample.
3- The increase in the use of mental appeals more than emotional ones in advertisements used for symbolic characters of the study sample.
4- The public audience is the most common type of audience that was addressed in the three newspapers during the analysis period, reaching 67.7% In Al- Ahram newspaper, 59.2% in Al-Akhbar newspaper, and 76.1% in Al-Gomhoria newspaper.
5- Most of the advertisements used for symbolic characters with the product advertised in the newspapers of the study sample, in Al- Ahram newspaper by 94.1%, in Al-Akhbar newspaper by 100%, and 95.2% in Al-Gomhoria newspaper.
6- The largest percentage of the symbolic characters were in the form of animals, with 50% in Al-Ahram newspaper, 25.9% in Al-Akhbar newspaper, and38.1% in Al-Gomhoria newspaper.

الكلمات الرئيسية


المجلد 10، العدد 71 - الرقم المسلسل للعدد 1
يحتوي هذا العدد على 12 بحث باللغة العربية، وتأتي في عدة دراسات متخصصة(دراسات تاريخية، دراسات قانونية، دراسات فنية، دراسات بيئية
يناير 2022
الصفحة 331-368