جماليات الحرکة في النحت التجميعي وتمثلاتها في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية Beauties of Movement In The Assembled Sculpture & Its Representations In Productions of Students of Department of Art Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الفنون الجميلة - جامعة بغداد

المستخلص

تبلورت فکرة البحث الحالي من خلال إثارة التساؤل الآتي:      
ما جماليات النحت التجميعي وما تمثلاته في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية؟
لذلک هدف البحث الحالي إلى التعرف على جماليات الحرکة في النحت التجميعي وتمثلاته في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية؛ إذ اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي في تصميم إجراءاته وتحليل نماذج عينة البحث باعتباره أکثر المناهج العلمية ملاءمة لتحقيق هدف البحث الحالي، تحدد مجتمع البحث بنتاجات طلبة قسم التربية الفنية (المرحلة الثانية) الذين يدرسون مادة النحت المقررة في مرحلتهم؛ إذ بلغت هذه النتاجات (13) عملًا نحتيًّا متعدد الخامات أنجزت ما بين 2014-2016، تم اختيار عينة قصدية من نتاجات طلبة الصف الثاني/ قسم التربية الفنية على أساس توفر عنصر الحرکة في مضمونه بلغت (3) أعمال نحتية أنجزت بتنوع الخامات المستخدمة فيها، تم تحليلها على وفق استمارة أعدت لهذا الغرض، وقد خرج البحث بأهم الاستنتاجات هي:
إن درجة الوعي الثقافي والفني التي يتمتع بها طالب التربية الفنية قد أسهم في بناء صورة العمل النحتي بطريقة إرادية وقصدية على الرغم من بساطتها أو تعقيدها.
Abstract:
The current research thought was taken shape through stirring inquiry as following:
What are Beauties of The Assembled Sculpture & What Its Representations In Productions of Students of Department of Art Education?
Therefore this research aims to introduce on beauties of movement in assembled sculpture , its representations in the productions of students of department of art education. Where the research adopted the analytical descriptive method to design its procedures , to analyze models of sample of the research as regarded more than other scientific textbooks of appropriateness to fulfill aim of the current research. Community of research was determined by effects of students of department of art education (Second stage) who teach subject of sculpture as resolved within their stage. Where these results reached (13) actions of sculpture of multiple of raw were achieved between (2014 - 2016).The intended sample was chosen of doings of students of second stage \ department of art education on the basis of available element of movement in implication of (3) sculpture actions were fulfilled by various of used crude in them. They were analyzed pursuant to form was arranged for this purpose. And the research was concluded with most important of conclusions as following: The degree of art, culture awareness that are interesting by student of department of art education has participated to build image of sculpture deed by will, intention method, though of its simplicity or complications.
 

الكلمات الرئيسية


المجلد 10، العدد 72 - الرقم المسلسل للعدد 2
يأتي هذا العدد في 11 بحث لدراسات متخصصة في: (الدراسات التاريخية،دراسات اللغة العربية، الدراسات الاجتماعية، الدراسات الفنية، الدراسات القانونية)
فبراير 2022
الصفحة 307-336