الروحانية في الفن الإسلامي Spirituality in the art Islamic

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرف فني أقدم، وزارة الثقافة والسياحة والأثار، بغداد – العراق

المستخلص

ينطلق الباحث في ميدان بحثه هذا، من أهمية موضوعه (الروُحانية في الفن الإسلامي)، نظرًا لما تشکله من ظاهرة جمالية شغلت حيزًا مهمًا في خارطة الخطاب التشکيلي بشکله العام والرسم منه بشکل خاص، إذ تُعد الأعمال الفنية وفق توثيقها للأزمنة التي أنجزت فيها، وسلفت وانطوت من الذاکرة - تعد أرثا مستداما؛ لکونها بقيت شاخصة لترسل مدلولات بصرية. ويبقى السؤال: هل ستتکفل أحداث الماضي بترميم الحاضر، وإعادة بناء المستقبل للأجيال القادمة؟، أم إن الماضي مأزق الحاضر وسيبقى الدوامة التي لا تنتهي، وعبر عملية الفهم للمنجز الفني البصري الذي أنُجز عبر السنيين، وترک بصمته الواضحة التي سميت بالفنون الاسلامية فقد تناول الباحث موضوع بحثه الحالي دراسة (الروُحانية في الفن الإسلامي)، وتضمن  مقدمة، وتعريفا بمشکلة البحث وأهميته والحاجة إليه والهدف منه، وتحددت مشکلة البحث من خلال تمظهرها في إشکالية تجعلنا نتساءل: إلى أي مدى وصلت الرُوحانية في فن الرسم الإسلامي؟ وکذلک نتساءل في الوقت نفسه: هل تُشکل هذه منظومةٌ؟، وما طبيعة الآليات التي تُسَير هذه المنظومة؟، وما طبيعة اشتغالات ما هو رُوحاني فيها؟. وما هي المُعالجات البنائية المَنطقية التي تتحّکم بالنسق الفني في فنْ الرَسم وفنون اخُرى مثل فنون الزَخرفة والتزيّين والعمارة الإسلامية؟، وما أبعادها الفکرية؟،وما طبيعة تأثير العَقيدةَ في تشکيلاتها البِنائية؟، وهل توافق الشکل الظاهري مع المضّمون الباطني؟، وهل شکل الرُوحاني جوهر الاسلام؟، وهل عبر عن المَضمون الرُوحاني لفنْ الرسم الإسلامي؟، وبأية کيفية تم تَجسيد الفنان المُسلم تلکَ الرؤى الفَنية في المُنتج الفني الإسلامي؟؛ لأن ثمة ربطا معرفيا ومنطقيا وتطبيقيا بين المنجز الفني الإسلامي (التصوف والتجريد والتقشف) والصيغ البنائية والمعرفية مع المنجز الحديث والمعاصر للفن.
 


 
Abstract:
 In this field of his research, the researcher proceeds from the importance of the theme (spirituality in the art of Islamic), given the aesthetic phenomenon it constitutes that occupied an important place in the plastic discourse map in its general form and drawing from it in particular. Which preceded and implied from memory, a sustainable legacy of being left standing to send visual connotations. The question remains Will the events of the past guarantee the restoration of the present and rebuilding the future for future generations?. Or is the past the dilemma of the present and will remain the endless cycle. and through the process of understanding the visual artistic achievement that has been accomplished over the years and left its clear imprint, which is called Islamic arts The researcher has dealt with the subject of his current research, the study of (spirituality in the art of Islamic). the current research included the research problem, its importance, the need for it, its goal,the research problem was determined by its manifestation in shape that make us wonder: to which ranges has spirituality been able inIslamicart? and also wonder at the same time:Does this system constitute a system, and what are the nature of the mechanisms and processes that run this system? What is the nature of what is spiritual in it? What are the logical constructive treatments that control the artistic pattern in the art of drawing and other arts such as the arts of decoration and Islamic architecture? What are its intellectual dimensions and what is the nature of the influence of the doctrine on its constructive formations? Is the outward appearance compatible with the inner context? Is the spiritual form the essence of Islam? Did he express the spiritual content of Islamic art, and how did the Muslim artist embody those artistic visions in the Islamic art product? Spirituality as a concept and its applications in Islamic art. There is a cognitive, logical and applied link between the Islamic artistic achievement (mysticism, abstraction and austerity) and the structural and cognitive formulas with the modern and contemporary achievement of art 

المجلد 10، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 4
يأتي هذا العدد في 7 أبحاث باللغة العربية من ص3 إلى ص226 تشمل عدة دراسات: تاريخية، علوم سياسية، قانونية، فنية، وبحث باللغة الإنجليزية في الدراسات إعلامية من ص1 إلى ص 42.
إبريل 2022
الصفحة 205-226