التصميم المتمايز واستراتيجياته المتبعة في تصميم المنتجات Products Differentiation And Its Strategies Used In Product Design

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التصميم / التصميم الصناعي، کلية الفنون الجميلة – جامعة بغداد

المستخلص

 تتناول الدراسة الحالية موضوعا يعد من المواضيع المستحدثة، ألا وهو (التصميم المتمايز واستراتيجياته المتبعة في تصميم المنتجات). إذ يعد هذه الجانب من الجوانب الذي تنتهج فيه الشرکات استراتيجيات تصميمية مغايرة، الأمر الذي من الممکن أن يسبب نوعا من الإرباک لدى المصممين، وعلى هذا الأساس برزت مشکلة البحث التي تلخصت بالتساول (ماهي استراتيجية التصميم المتمايز؟ وکيف يمکن تضمين أساسياتها في الجوانب التصميمية للمنتجات الصناعية؟).
 واشتمل هدف البحث على تحديد الاستراتيجيات (التصميمية) التي تسهم في تعزيز المنتجات الصناعية المتمايزة وفق إيدولوجيات التصميم المتمايز.
 ومن أجل الوصول إلى هذا الهدف، استعرض الباحث الأدبيات الحديثة التي تعاطت مع تمايز المنتجات وانعکاساتها، وکذلک طرح أهم الإستراتيجيات (التصميمية) على وجه الخصوص التي تنتهجها الشرکات العالمية الرائدة في هذا المجال کشرکتي مرسيدس بنز الألمانية وشرکة تسلا الأمريکية من خلال استعراض استراتيجياتها المتبعة، و مناقشة آليات تطبيقها في نتاجاتها المتمايزة، وصولا إلى تحقيق الاستنتاجات التي نذکر منها:
للتمايز إستراتيجيات متنوعة تتوخاها الشرکات منها ما يتعلق بتقنيات الإنتاج، أو استراتيجيات ترتبط بأساليب التسويق المختلفة، أو حتى على صعيد تقديم خدمات ما بعد البيع وغيرها من الأساليب الأخرى، ومع کل هذه الأساليب تبقى الحاجة إلى دراسة وتعزيز الإستراتيجيات التصميمية في تصميم المنتجات المتمايزة؛ لکون التصميم هو الذي يعطي للمنتجات هويتها وسماتها، وأن المصمم هو من يحدد الفئة المستهدفة من خلال تضمين ملامحها ومعطياتها في منتجاته المتنوعة، ومنها بالتأکيد المنتجات المتمايزة التي تُبنى فکرتها الأساس على استهداف مجتمع محدد من المستخدمين؛ لذلک تعد الإستراتيجيات التصميمية تحديدا هي الأهم والأکثر فاعلية في جانب تصميم المنتجات المتمايزة.
Abstract
The current study deals with a subject that is considered one of the emerging subjects, namely (Products Differentiation and its Strategies Used in Product Design). This aspect is one of the aspects in which companies pursue different design strategies, which may cause a kind of confusion for designers. On this basis, the research problem appeared, which was summarized by questioning (What is the strategy of differentiated design? How can its fundamentals be included in the design aspects of industrial products?)
The research objective included identifying (design) strategies that contribute to promoting differentiated industrial products according to differentiated design ideologies.
In order to reach this goal, the researcher reviewed recent literature that dealt with product differentiation and its implications, as well as presenting the most important (design) strategies in particular that are pursued by leading global companies in this field such as the German Mercedes-Benz and Tesla USA by reviewing their adopted strategies and discussing the mechanisms. Apply them in their differentiated products. To achieve the conclusions, which we mention:
For differentiation, various strategies are considered by companies, including those related to production techniques or strategies related to different marketing methods or even in terms of providing after-sales services and other methods. With all these methods, the need remains to study and strengthen design strategies in differentiated products design, as the design is what gives the products their identity and characteristics, and the designer is the one who defines the target group by including their features and data in his various products, including, of course, the differentiated products, whose basic idea is based on targeting a community. Specified users. Therefore, design strategies in particular are the most important and effective in designing differentiated products aspect.

الكلمات الرئيسية