الابستمولوجيا المعاصرة وعلاقتها بالتجانس والتواصل للمنتج الصناعي بين المصمم والمستهلک THE MODERN EPISTEMOLOGY AND ITS RELATIONSHIP TO THE HOMOGENEITY AND COMMUNICATION OF THE INDUSTRIAL PRODUCT BETWEEN DESIGNER AND CONSUMER

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التصميم، کلية الفنون الجميلة - جامعة بغداد

المستخلص

يمثل فن التصميم الصناعي نتاجًا معرفيًا وفکريًا يتنامى على وفق القدرات والتصورات الذهنية ذات الوعي التحليلي التخصصي التي يتمتع بها المصمم الصناعي، مفسرًا على وفقه حاجات المجتمع ومتطلباته ومعطياته المبثوثة عبر وسائل المعرفة وضمن دائرة الاتصال ومنظومة الحواس، لذلک تبرز مشکلة البحث الحالي من خلال التساؤل الآتي: ما علاقة التحول البنائي المعرفي للمصمم الصناعي في تحقيق التجانس والتعامل للمنتج الصناعي لغرض التواصل مع المستهلک؟
يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن الابستمولوجيا المعاصرة وعلاقتها بالتجانس والتواصل للمنتج الصناعي بين المصمم والمستهلک.
يتکون مجتمع البحث من مجموعة المنتجات الصناعية المعاصرة التي لها تأثير کبير في حياة الانسان (المستهلک)، ومن خلالها يتم التعرف على دور الابستمولوجيا في تطوير هذه المنتجات عبر التاريخ، لذلک حدد الباحث المنتجات الصناعية المنزلية والخدمية مجتمعًا لبحثه التي انتجت ما بين الاعوام 2014-2020، تم اختيار عينة عشوائية منها تمثلت في:
1- المکنسة الکهربائية.          2- الأثاث المنزلي.      3- دراجة هوائية.
ولغرض إجراء تحليل هذه النماذج صمم الباحث أداة تحليل تمثلت بمحورين هما (التجانس، والتواصل)، أما أهم الاستنتاجات فهي:-
بما أن المعرفة العلمية في حالة تشظي وانشطار مستمر؛ لذلک فإن تطبيقاتها العملية تظهر من خلال استخدام التقنيات في تطوير المنتج الصناعي لکونها تشکل إحدى الوسائل الفعالة لمواجهة التحديات والمشکلات التي تعترض حاجات الإنسان ومتطلباته بشکل مستمر.
Abstract:
The art of industrial design is a cognitive and intellectual product that develops through the capabilities and mental perceptions of the specialized analytical awareness that the industrial designer enjoys according to the needs and requirements of society and its data transmitted through the means of knowledge and within the circle of communication and the system of senses. Therefore, the current research problem emerges through the following question: What is the relationship of the structural cognitive transformation of the industrial designer in achieving homogeneity and dealing with the industrial product for the purpose of communicating with the consumer?
The aim of the current research is to learn about modern epistemology and its relationship to the homogeneity and communication of the industrial product between the designer and the consumer. This research community consists of a group of contemporary industrial products that have a great impact on human life (the consumer) by identifying the role of epistemology in developing these products throughout history, so the researcher identified household and service industrial products together in his research that was produced between the years 2014-2020. A random sample was chosen as follows:
1- The vacuum cleaner
2- Domestic females
3- A bicycle
For the purpose of analyzing these models, the researcher designed an analysis tool represented by two axes (contact and communication). The most important conclusions are: -
Since scientific knowledge is in a state of continuous fragmentation and fission, its practical applications emerge through the use of techniques in developing industrial product as it constitutes one of the effective means to face the challenges and problems that encounter the needs and requirements of man continuously.