الأطعمة البديلة في مصر والشام عصر سلاطين المماليک (648 ــ 923هـ / 1250 ــ 1517م) «صناعة وممارسات» Fake Alternative food in Egypt and the Levant in the Mamluki Era (648 - 923 AH / 1250 - 1517 AD) «Industries and practices»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک بکلية الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة أم القرى، وعضو هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي

المستخلص

تتناول هذه الدراسة ظاهرة انتشار المزورة، أو ما عرف بالأطعمة البديلة في مصر وبلاد الشام، في العصر المملوکي، مع تحليل لمسببات الظاهرة، خاصة الوضع الاقتصادي، يعقب ذلک الانتقال إلى التأثير الى احدثته هذه الظاهرة على الطبقات المجتمعية، والتي تباينت سماتها من طبقة إلى اخرى، مع عدم اغفال کشف اللثام عن ماهية الظاهرة، وحدودها، ودارسة الآليات التي ساعدت على تغلغل الظاهرة. فنحن أمام ظاهرة، ثرية بالأبعاد الاقتصادية للمنظومة الغذائية، باعتبارها ترتبط ارتباط وثيق الصلة بها، من ناحية، ومن ناحية أخرى، لا توجد عنها المزيد من الدراسات، وعلى ذلک فنحن هنا بجورنا سنقوم بطرح هذه الاشکاليات، أولًا فيما يتعلق بالتناول الفوقي للظاهرة، ما علاقة الطعام المقلد بالمناخ العام: السياسي، والاقتصادي؟ وعلى الصعيد المجتمعي، لماذا لجأ الفقراء والأغنياء في العصر المملوکي إلى الأطعمة المقلدة أو البديلة؟ کيف کان التفاف القوى المختلفة داخل المجتمع على رغيف خبز الفقير والإيهام بتقديم وجبات حقيقية؟ هل دخل الطعام المقلد في نظام القيم السائدة برمتها کما نستشف من ثنائية الجوع والشبع المهيمنة على المجتمع يومئذ؟ ومن المنظور الطبي، هل کانت الأطعمة المقلدة نوع من العلاج، أم من المواجهة ضد الجموح والهيمنة وحالة الموت ما قبل الموت، التي عانى منها قطاع عريض في المجتمع المصري عصر سلاطين المماليک؟ فهل کان يتم التآمر حقًا على حياة الفقير؟
Abstract:
This study is aimed to shed light on the ever increasing phenomenon of fake food, the alternatives, in Egypt and the Levant, in the Mamluki Era, considering the economic prospective of cause analyzed of the phenomenon, and highlighting its impact on the societal classes, in which fake food created a sort of classdiscremination. Not forgetting revealing the dark side, effects, giving and findings of the phenomenon, in addition to the mechanisms with witch this phenomenon became rampant.
In fact, we economically face a rich phenomenon of food system as it had not received many studies.
Thus, this study, by us, is aimed to pose the problems, firstly, addresses the epithelial approach of the phenomenon, which, in turn, makes us wonder:" what is relation connecting fake food and the general economical and political circumstances?" Regarding the societal level, we must ask:" why did all societal classes turn to fake food? How did the authority, in full power, gather to deceive the poor; giving them fake goods? Can we conclude that fake food mechanisms/ the duality of hunger and satiety was included in the societal values once dominated in that era?
Was it, medically, useful for hygienic criteria: treatment, cure? Or was it a sort of facing death with death, from which a wide sector of the society, in Egypt and the Levant, suffered in the Mamluki Era?
Was it a sort of conspiracy against the poor lives?

الكلمات الرئيسية