استهدفت الدراسة الوقوف على واقع التجارة الإلکترونية في المجتمع المصري والمجتمع السعودي ، ورصد اتجاهات المجتمعين على المحفزات/ المعوقات المقدمة على مواقع التجارة الإلکترونية. والکشف عن تأثير العوامل الديموغرافية على استخدام المجتمع المصري والسعودي لمواقع التجارة الإلکترونية. ويتمثل مجتمع الدراسة الميدانية في الجمهور المصري والسعودي العام من مستخدمى مواقع التجارة الإلکترونية ممن هم فوق 18 عاما من مختلف الشرائح العمرية والتعليمية، وقد أجريت الدراسة على عينة قوامها 200 فردا من الجمهور المصري، و200 فردا من الجمهور السعودي. وکانت أهم نتائج الدراسة:کان أهم عوامل سهولة استخدام المواقع الإلکترونية لدى الجمهور المصري والجمهور السعودي عامل (إتاحة التصفح باللغة المناسبة للعميل) ، وتلاه عامل (توفر أکثر من طريقة للدفع). أما أقل العوامل تأثيرًا عند المجتمعين فکان (توافر تعليقات وآراء حول کل منتج من قبل المستخدمين). کانت أهم الصعوبات التي واجهت الجمهور المصري – عينة الدراسة – عند استخدام مواقع التجارة الإلکترونية (ارتفاع تکاليف الشحن "المحلي، الدولي")، و(صعوبة عملية إعادة المنتجات المطلوبة)، أما الصعوبات التي واجهت الجمهور السعودي (ارتفاع تکاليف الشحن "المحلي، الدولي")،و (الخوف من التعرض للنصب والاحتيال "عدم وصول السلعة، وتلف السلعة، وعدم مطابقتها لتصورات العميل")، و(صعوبة عملية إعادة المنتجات المطلوبة). أما عن أقل هذه الصعوبات عند المجتمعين فکان عن (الصعوبة في إنجاز المعاملات بسبب المشکلات الفنية مثل صعوبة تحميل الموقع، أو أن الموقع يخضع لصيانة متکررة). قد جاءت أهم أوجه الاستفادة التي حققتها مواقع التجارة الإلکترونية التي أجاب بها المبحوثون من الجمهور المصري والسعودي –عينة الدراسة- هي (استطيع شراء منتجات غير موجودة في بلدي)، يليها (تقديم "خصومات، وعروض ترويجية، وشحن مجاني").وأما عن أقل أوجة الاستفادة للمجتمعين عبارة (الجودة العالية للمنتجات المعروضة). أکثر من نصف عينة الجمهور المصري والجمهور السعودي أکدوا استمرارهم بالتعامل مع مواقع التجارة الإلکترونية. Abstract: The study aimed to determine the reality of E-commerce in the Egyptian society and the Saudi society and to monitor the trends of the Egyptian and Saudi society on the incentives / obstacles presented on E-commerce sites. And disclosing the impact of demographic factors on the use of E-commerce sites by the Egyptian and Saudi society. The field study population consists of the general Egyptian and Saudi public of users of E-commerce websites and those over 18 years of age from different age groups and education. The study was conducted on a sample of 200 individuals from the Egyptian public, and 200 individuals from the Saudi public. The results: The most important factors for ease of use of websites for the Egyptian and Saudi public were the factor (availability of browsing in the appropriate language for the customer) and the factor (availability of more than one method of payment). As for the least influencing factors for the Egyptian and Saudi society, was (availability of comments and opinions on each product by users). The most important difficulties faced by the Egyptian public - the study sample - were when using e-commerce websites (the high costs of shipping "local, international"), (the difficulty of returning the required products), and the difficulties faced by the Saudi public (the high costs of shipping "local/ international"), (Fear of being exposed to fraud and fraud (the commodity not arriving, the commodity being damaged, not matching the customer’s perceptions"), (the difficulty of returning the requested products). As for the least of these difficulties for the Egyptian and Saudi society, it was (the difficulty in completing transactions due to technical problems such as the difficulty of loading the site, or the site is subject to frequent maintenance). The most important benefits achieved by e-commerce sites, to which the respondents from the Egyptian and Saudi public - the study sample - responded to (I can buy products that do not exist in my country), followed by (offering “discounts, promotions, free shipping”). As for the least benefit to the Egyptian and Saudi society, (the high quality of the offered products). More than half of the sample of the Egyptian public and the Saudi public confirmed their continued dealing with e-commerce sites.
هذا العدد يأتي في 10 أبحاث باللغة العربية وهي محتوى دراسات مختلفة وهي الدراسات ( الأثرية - التاريخية - الاجتماعية - واللغة العربية - والإعلامية - والفنية - والقانونية)
بيومي, آلاء مصطفى عبد الرؤوف محمد. (2022). العوامل المؤثرة على التجارة الإلکترونية «دراسة مقارنة بين المجتمع المصري والسعودي». مجلة بحوث الشرق الأوسط, 10(78), 179-208. doi: 10.21608/mercj.2022.254540
MLA
آلاء مصطفى عبد الرؤوف محمد بيومي. "العوامل المؤثرة على التجارة الإلکترونية «دراسة مقارنة بين المجتمع المصري والسعودي»". مجلة بحوث الشرق الأوسط, 10, 78, 2022, 179-208. doi: 10.21608/mercj.2022.254540
HARVARD
بيومي, آلاء مصطفى عبد الرؤوف محمد. (2022). 'العوامل المؤثرة على التجارة الإلکترونية «دراسة مقارنة بين المجتمع المصري والسعودي»', مجلة بحوث الشرق الأوسط, 10(78), pp. 179-208. doi: 10.21608/mercj.2022.254540
VANCOUVER
بيومي, آلاء مصطفى عبد الرؤوف محمد. العوامل المؤثرة على التجارة الإلکترونية «دراسة مقارنة بين المجتمع المصري والسعودي». مجلة بحوث الشرق الأوسط, 2022; 10(78): 179-208. doi: 10.21608/mercj.2022.254540