الأبعاد الاجتماعية والسياسية والاقتصادية لاستراتيجيات الدولة الخاصة بتطوير التعليم ما قبل الجامعي «دراسة سوسيولوجية»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاجتماع – كلية الآداب - جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف علي استراتيجيات تطوير التعليم ما قبل الجامعي , والتي أصدرتها الدولة ممثلة في وزارة التربية والتعليم , وما صاحبها من تطوير مواز في مجال التشريعات والقوانين والقرارات التعليمية في ضوء الأبعاد الاجتماعية والسياسية والاقتصادية التي مر بها المجتمع المصري في الفترة من 1952 حتى الآن.
 وكذلك الكشف عن أبعاد ومحاور وأهداف وبرامج هذه الاستراتيجيات وتحليلها من حيث ما تحويه من إيجابيات والعمل علي تفعيلها ومعالجة السلبيات وضعف قدرة التعليم ما قبل الجامعي في مواجهة التحديات الداخلية والخارجية التي يعاني منها من غموض في الأهداف والإدارة والمعلم والمباني والتجهيزات , بالإضافة إلى مُحْتَوى تعتمد ثقافته علي الحفظ والتلقين , وأساليب تدريسية تقليدية تلقينية.
 وكذلك وضع رؤية لتطوير التعليم ما قبل الجامعي مع مراعاة الشروط العلمية التي تتطلبها عملية التطوير.
 لذا تنطلق الدراسة الراهنة من الأسس النظرية والمنهجية والفكرية للنظرية النقدية , من خلال آراء أهم روادها " باولو فريري Paule Freire" – أحد المفكرين البرازيليين , كما جاءت أهم إسهامات النظرية النقدية من جانب المفكر الفرنسي " بيير بورديو " الذي قدم نظريته المعروفة في علم اجتماع التربية بنظرية رأس المال الثقافي لتفسير دور التعليم في إعادة إنتاج الأوضاع الاجتماعية القائمة بالمجتمع.
 واستخدمت الدراسة المنهج التاريخي والوصفي التحليلي , وكذلك المنهج النقدي نظرًا لطبيعة الدراسة.
 
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها:
-   تشير الدلائل إلى أن شواهد الواقع تؤكد صعوبة نجاح هذه الاستراتيجيات رغم ما تحويه من طموحات وآمال.
-   عدم تطابق ما هو معلن من أهداف وشعارات وما هو محقق بالفعل , فمحاولات التطوير ما هي إلا مسكنات لحالة مرضية لن تجدي معها محاولات العلاج الجزئي.
-   وجود قصور في مناهج وطرق التدريس الحالية رغم ما يُبذل من جهود من أجل ربط المنظومة التعليمية بأحدث منجزات العصر وثورة المعرفة.
-   كما يلاحظ أن أهداف وفلسفة التعليم ما قبل الجامعي بمراحله المختلفة يؤخذ
عليها عدم التحديد والدقة في الصياغة والذي يمثل المطلب الأول من أجل التنفيذ الناجح لأي برنامج تعليمي.
-   الرغبة في إبراز إنجازات الوزارة أكثر من مواجهة ومعالجة التحديات والسلبيات التي يعاني منها التعليم ما قبل الجامعي.
Abstract:
This study aims to identify the strategies for developing pre-university education, which were issued by the state represented by the Ministry of Education, and the accompanying parallel development in the field of legislation, laws and educational decisions in the light of the social, political and economic dimensions that the Egyptian society went through in the period from 1952 until now..
As well as revealing the dimensions, axes, goals and programs of these strategies and analyzing them in terms of the positives they contain and working to activate them and address the negatives and the weakness of the capacity of pre-university education in facing internal and external challenges that he suffers from ambiguity in the goals and administration and the teacher and the buildings and equipment, in addition to the content of his culture depends on Memorization and indoctrination, and traditional teaching methods indoctrinated.
As well as setting a vision for the development of pre-university ducation , taking into account the scientific requirements that it requires The development process.
Therefore, the current study starts from the theoretical, methodological and intellectual foundations of critical theory, through the opinions of its most important pioneer, "Paolo Freire" - one of the Brazilian thinkers, and the most important contributions of critical theory came from the French thinker "Pierre Bourdieu" who presented his well-known theory in the sociology of education. The theory of cultural capital to explain the role of education in reproducing the existing social conditions in society.
The study used the historical and descriptive analytical method, as well as the critical approach due to the nature of the study.
The study reached a set of results, including:
-  Evidence indicates that the evidence of reality confirms the difficulty of these strategies, despite what they contain Of ambitions and hopes.
-  Mismatch of the declared goals and slogans and what is already achieved. Attempts at development are only painkillers for a satisfactory condition with which partial treatment attempts will not work.
-  There are deficiencies in the current curricula and teaching methods despite the efforts being made to link the educational system with the latest achievements of the times and the revolution of knowledge.
-  It is also noted that the goals and philosophy of pre-university education in its various stages are taken It must not specify the exact formulation, which represents the first requirement for successful implementation For any educational program.
-   The desire to highlight the ministry's accomplishments more than facing and addressing the challenges and negatives that pre-university education suffers from.

المجلد 10، العدد 79 - الرقم المسلسل للعدد 9
يأتي هذا العدد في عد أبحاث بدراسات مختلفة دراسات: (أثرية - تاريخية - اللغة العربية - علم الاجتماع - القانونية - اللغوية) وذلك في 8 أبحاث باللغة العربية بالإضافة إلى بحث باللغة الإنجليزيو
سبتمبر 2022
الصفحة 227-286