الحب الإلهى والرمز الصوفى عند ابن الفارض وجلال الدين الرومى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الفلسفيه,كلية الاداب,جامعة عين شمس,القاهره,مصر

المستخلص

يعد موضوع هذا البحث ( الحب الإلهي والرمز الصوفى عند ابن الفارض وجلال الدين الرومي) من الموضوعات المهمة، حيث غلب الحب الإلهى على أشعارهم، وذلك الحب أدي إلى قولهم بوحدة الشهود، التي تعني أن الصوفي لا يشهد في الوجود سوي الله، ويعدّ عمر بن الفارض (ت 632هجرية) أبرز صوفية العرب في هذا الميدان، وقد اتّخذ من الشعروسيلة للتعبير عن حبه، كما أنّ جلال الدين الرومى (ت 672هجرية) هو أبرز شعراء التراث الصوفي الفارسي، وكان شعرهما يغلب عليه الطابع الرمزي، فقد اتخذاه – أي الرمز – كوسيلة للتعبير عن تجربتهما الصوفية؛ وذلك لكي يخفيا ذوقيهماعمّن ليس أهلا لمعرفته؛ ذلك أن التجربة الصوفية ذاتية ،لا يعيشها إلا الصوفى فقط.



The topic of This chapter, Divine Live and Mystical Symbol for Ibn Al-Farid - Jalal Al-Din Al-Rumi as a Model, is imperative, which Divine love has prevailed in their poems, and as a result of this love led to them saying the unity of witnesses, which means that the Sufi does not witness in existence except God, and Omar Ibn Al-Farid is considered the most prominent Arab Sufi in this field, and he took poetry as a means to express his love, as Jalal al-Din al-Rumi is considered the most prominent poets of the Persian mystical heritage, and their poetry was predominantly symbolic, so they took it - that is, the symbol - as a means of expressing their mystical experience to hide their tastes from those who are not worthy, as the Sufi experience is subjective and only the Sufi experiences it.

الكلمات الرئيسية