مهارات التعبير الکتابي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

برنامج قائم على الوسائط المتعددة لتنمية بعض مهارات التعبير الکتابي الوظيفي
 لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية        
الماجستير في التربية – قسم المناهج وطرق التدريس – 2017
  مما لا شک فيه أن التمکن من المهارات اللغوية إنما يضيف عمقاً وثراءً وتنوعاً لنمو الشخصية والذات لدى الإنسان، کما أن اکتساب المزيد من المهارات في فنون التواصل البشري إنما هو نقطة جوهرية في سياق النمو العقلي والمعرفي لدى الإنسان.
    ويؤدي التعبير الکتابي دوراً مهماً في إتقان التحصيل والاستيعاب والفهم للمعارف والمواد؛  فالتفوق في التعبير الکتابي يصحبه تفوق في المواد الدراسية المختلفة. وضعف التمکن من مهاراته له خطره على المستقبل العلمي والعملي للتلميذ.
     ورغم ذلک فإننا نلاحظ أن مداخل تعليم التعبير الکتابي في المرحلة الابتدائية لا تزال تعتمد على طرق وأساليب تقليدية روتينية تعکس ضعفاً واضحاً في مقومات نجاح تعليمه .
ومن ثم تحددت مشکلة الدراسة في ضعف مهارات التعبير الکتابي الوظيفي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي والافتقار إلى رؤى وأساليب حديثة تلائم تنمية تلک المهارات لدى هؤلاء التلاميذ.وللتصدي لهذه المشکلة تحاول الدراسة الإجابة عن السؤال الرئيس التالي :
کيف يمکن بناء برنامج قائم على تکنولوجيا الوسائط المتعددة لتنمية بعض مهارات التعبير الکتابي الوظيفي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي ؟ .
    ويتفرع عن هذا السؤال الرئيس الأسئلة الفرعية التالية :
1-  ما مهارات التعبير الکتابي الوظيفي المناسبة لتلاميذ الصف السادس الابتدائي؟ 
 2-ما فاعلية البرنامج المقترح في تحقيق هدفه ؟
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج، منها ما يلي :
1-  تصميم برنامج  لتنمية بعض مهارات التعبير الکتابي الوظيفي العامة والنوعية لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي . 
2-  فاعلية البرنامج في تنمية بعض مهارات التعبير الکتابي الوظيفي العامة والنوعية.
3-  وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارات التعبير الکتابي الوظيفي العامة والخاصة لصالح المجموعة التجريبية.
  Abstract:
A multimedia-based program for the development of some of the functional written expression skills
  For the basic students' stage
Master degree in Education - Curriculum and teaching Methods Department– 2017
There is no doubt that the ability for language skills adds depth, richness and diversity for the growth of personality and self-human, and the acquisition of more skills for the arts of human communication is a core point within the context of mental and cognitive development for the human being.
Writtenexpression plays an important role in mastering the achievement, absorbing and understanding of the knowledge and materials; notability of written expression is accompanied by excellence in different study subjects. Inability to master its skills has a danger on the scientific and on the practical future of the student.
However, we note, that the approaches to the teaching of written expression in the primary stage is in continuous dependence on the traditional methods that reflect a clear weakness in the fundamentals of the education success.
The problem of the study was thus determined by the weakness of the written expression skills of sixth grade pupils and the lack of modern visions and methods that meet the development process of those skills and encounter this problem, the study attempts to answer the following main question:
How can a multimedia-based program be developed for the development of some of the functional written expression skills for sixth grade pupils?
     This question is divided by the following sub-questions:
1- What are the proper functional written expression skills for the sixth grade students?
  2. How was effective the proposed program in achieving its goal?
 
The study reached several results, including the following:
1 - Designing a program the development of some of the functional written expression skills for the sixth grade students.
2 - The effectiveness of the program in the development of some of the skills of the general functional written expression and the Specific.
4-              There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the students' average scores of the experimental and control groups in the post-measurement for the general functional written expression and the individual for the favor of the experimental group.