المجتمع المسِّيحى فى طرابلس الشام خلال القرنيين الثامن عشر والتاسع عشر الميلاديين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس تاريخ حديث ومعاصر کلية الآداب - جامعة دمياط

المستخلص

 يستعرض البحث بإيجاز أوضاع طرابلس الشام خلال العهد العثماني، ولاسيما القرنيين الثامن عشر والتاسع عشر الميلاديين. وتعد هذه المدينة ثانية المدن الأکثر کثافة لوجود المسيحيين بعد بيروت. وينقسم المسيحيون في طرابلس إلى أغلبية من الروم الأرثوذکس، وأقليات من الموارنة، والأرمن، والسريان.
وقد عاشت الطوائف المسيحية في سياق نظام الملل العثماني، ولکل طائفة خصوصيتها الدينية، وفرادتها المجتمعية. وکان للروم الأرثوذکس أربع کنائس وللموارنة أربع کنائس، علاوة على أوقاف خاصة بها.
وعلى المستوى الاقتصادي، مارس المسيحيون جميع الأنشطة المالية والحرفية والمهنية، وانخرطوا في ميدان الوظائف الإدارية والدبلوماسية لا سيما وظيفة الترجمات، وقناصل الدول الأجنبية في طرابلس الشام العثمانية.
وعلى المستوى الاجتماعي، انقسم المسحيون إلى أربع طبقات وهي: الأعيان، الطبقة الوسطى من الحرفيين، والمهنيين، ورجال الدين، والعوام. وقد ارتبط المجتمع بعلاقات حميمة فيما بينهم، وبينهم وبين المسلمين. وقد لجأ المسيحيون إلى المحکمة الشرعية بطرابلس الشام نظرالأنها تطبق العدالة الناجزة. ولم يتسم المجتمع المسيحي بالطائفية في طرابلس الشام، ولکن تفوقت المصلحة العامة على العصبية الدينية.


Abstract:
 The research briefly reviews the situation of Tripoli during the Ottoman period, especially during the 18th and 19th centuries. This city is the second most densely populated city by Christians after Beirut. Christians in Tripoli are divided into a majority of Roman Orthodox Christians, and minorities of Maronite Christians, Armenians and Syriac Christians.
The Christian communities lived in the context of the Ottoman system of boredom, and each community had its own religious specificity and community uniqueness. The Roman Orthodox had four churches, and the Maronites had four churches, as well as their own endowments .
On an economic level, Christians practiced all financial, professional and technical  activities,  and they were engaged in the field of administrative and diplomatic functions, especially the professions of translators and  consuls of foreign countries in the Ottoman Levant.
On the social level, Christians were divided into four classes: the upper class of landlords; the middle class of craftsmen and professionals; the clergy; and the commons. The community had been intimately connected to each other, and to Muslims. The Christians resorted to the Shariah Court in Tripoli, Syria, since it used to implement quick justice. The Christian community was not characterized by sectarianism in the Levant, and the public interest used to dominate religious fanaticism.