تمثل الاتجاهات نحو مفهوم المواطنة المحصلة لاستجابات الفرد نحو مواضيع مثل التقيد بواجباته ومعرفة حقوقه نحو الدولة وفي المجتمع. والبحث الحالي يهدف الى بناء مقياس لاتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم المواطنة. وقياس اتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم المواطنة. والتعرف على الفروق في اتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم المواطنة على وفق متغيري الجنس والتخصص الدراسي. قام الباحث ببناء مقياس لاتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم المواطنة وتم تطبيقه على عينة مکونه من (200) طالب وطالبة من طلبة جامعة بغداد للهام الدراسي (2017 – 2018). وقد خرج البحث بعدد من التوصيات والمقترحات. أظهرت نتائج البحث إن لدى طلبة جامعة بغداد اتجاهات إيجابية نحو مفهوم المواطنة. وأنه ليس هناک فروق ذات دلاله في اتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم المواطنة على وفق متغير الجنس. کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالهَ إحصائية في اتجاهات طلبة الجامعة نحو مفهوم المواطنة على وفق متغير التخصص الدراسي؛ إذ إن الطلبة من ذوي التخصص الانساني لديهم اتجاهات أکثر إيجابية نحو مفهوم المواطنة قياساً بالطلبة من ذوي التخصص العلمي.
Attitudes towards the concept of citizenship. Represent the outcome of the individual Responses towards subjects like adhere to duties and knowing of rights, towards country and society. The current research aims to construct a scale for University Students attitudes towards the concept of citizenship, and to measure university students attitudes towards concept of citizenship, and to determine the differences in university students attitudes towards concept of citizenship based on their gender, and specialization. The Researcher constructed a scale for university students attitudes towards concept of citizenship, and it was used on a sample consist of (200) male and female from the Baghdad University Students in (2017–2018) academic year. The results showed that university students had a positive attitude towards the concept of citizenship, and there's no significant difference in university students attitudes towards concept of citizenship based on their gender. But there's a significant difference in university students attitudes towards concept of citizenship based on their specialization, students of humanities specialties had a more positive attitudes towards concept of citizenship compared to the students of scientific specialties. The research came out with several recommendations and proposals.