التوظيف الدلالي لأبعاد شخصية البطل في أفلام ما بعد الحداثة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية الفنون الجميلة/ جامعة بغداد

المستخلص

الشخصية عنصر مهم من عناصر الوسيط السينمائي؛ إذ يقع على کاهلها عدة وظائف مهمة داخل الفيلم السينمائي، يأتي نقلها للأفکار في مقدمة هذه الوظائف، کما أن السينما کفن، وثيقة الصلة بالمعطيات الثقافية العامة للحياة الاجتماعية وخاصةً حقب الحداثة، فأي تغير بالمعطيات يفرض تغيراته بالمقابل على السينما بکل عناصرها، وخاصةً الشخصية باعتبار الحامل الفِکْري لأهم معطيات الفيلم السينمائي، فالانتقال بين حقبة الحداثة وما بعدها، غير الکثير من نظرة المجتمع للإنسان الفرد، في تعامل الفن السينمائي مع شخصية البطل، لذا رصد الباحثان العلاقة المتجذرة التي تجمع شخصية البطل داخل الفيلم السينمائي والمتغيرات الفِکرية والثقافية لحقبة ما بعد الحداثة، عبر تحديد موضوع بحث حمل العنوان الآتي: (التوظيف الدلالي لأبعاد شخصية البطل في أفلام ما بعد الحداثة)، ولقد تم تقسيم البحث على أربعة فصول:
الفصل الأول (الإطار المنهجي)، الذي تضمن الآتي: مشکلة البحث التي تبلورت في التساؤل الآتي: ما الکيفيات التي يتم من خلالها توظيف أبعاد شخصية البطل دلاليًّا في أفلام ما بعد الحداثة؟ أهداف البحث: معرفة طرق التوظيف الدلالي لأبعاد شخصية البطل في أفلام ما بعد الحداثة، فضلا عن القيام بإبراز أهمية البحث وحدوده، وخُتم الفصل بتحديد أهم المصطلحات.
أما الفصل الثاني (الإطار النظري)، فقد تم تقسيمه على مبحثين وعلى النحو الآتي:
 المبحث الاول: أطروحات ما بعد الحداثة.
 المبحث الثاني: أفلام ما بعد الحداثة.. السمات والدلالة.
 في الفصل الثالث (إجراءات البحث)، تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، ومؤشرات الإطار النظري في تحليل عينة البحث، الفيلم (الفتاة ذات وشم التنين).
 الفصل الرابع (النتائج والاستنتاجات)، فقد تضمن أهم النتائج التي تم التوصل إليها بعد تحليل العينة، ثم أعقبتها مجموعة من الاستنتاجات العامة.
Abstract:
 The character is an important element of the cinematic medium، as it has several important functions inside the film، in the forefront of these functions، the transfer of thoughts، and the cinema as an art، closely related to the general cultural data of the social life، especially the eras of modernity، any change in these data requires change in all elements of cinema، especially in the character، because it is the intellectual transferor for the most important data in the film، so the transition between from the modernity to the post-modernity، changed much of the society's view of individual human being، and that effected on the cinematic treatment to the hero character، so researchers explored the deep-rooted relationship that combines The hero character in film and the intellectual and cultural changes of the postmodernity، by defining the subject of a research entitled "The Semantic Employment of the Dimensions of the Hero's Character in Postmodern Films". The research was divided into four chapters:
 Chapter One (Methodological Framework)، which included the following:
The problem of research that crystallized in the following question: Which are the ways of the sematic employment of the Dimensions of the hero character in postmodern films?
Research purposes: To find out the methods of the sematic employment of the Dimensions of the hero character in postmodern films.
As well as the researchers highlighted the importance of research and its limits، and the chapter was concluded with identify the most important terms.
The second chapter (theoretical framework) was divided into two sections as follows:
The first topic: postmodern theses. The second topic: postmodern films features and significance.
 In the third chapter (research procedures), the researchers adopted the descriptive analytical approach، and theoretical framework indicators in the sample analysis، the film (the girl with the dragon tattoo).
 Chapter IV (results and Conclusions) included the most important results were reached after the sample analysis، followed by a set of general conclusions.