مهارات التدريس الصفي اللازمة للطلبة المطبقين في قسم اللغة العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم العلوم التربوية والنفسية کلية التربية للبنات - جامعة بغداد

المستخلص

الهدف الأول للبحث الحالي هو قياس مستوى مهارات التدريس لدى طلبة المرحلة الرابعة/ قسم اللغة العربية، والهدف الثاني هو تعرف الفروق ذات الدلالة الإحصائية في المهارات التدريسية بين الجنسين؛ إذ طبق على عينة (40) طالبًا وطالبة من کلية التربية ابن رشد المرحلة الرابعة، وقد استعملت أداة الملاحظة المکونة من مقياس ليکرت الخماسي، وعند تحليل النتائج تبين ان هناک فرقًا ذا دلالة إحصائية في جميع المهارات التدريسية باستثناء مهارة الغلق التي لم تظهر أي فرق، والفروق التي ظهرت کانت جميعها لصالح المتوسطات الفرضية، وهذا يعني أن مستوى هذه المهارات عند الطلبة ضعيف، وکما تبين أنه ليس هناک من فروق في مهارات التدريس؛ فجميعها غير دالة باستثناء مهارة الأسئلة الصفية الذي ظهر الفرق الدال فيها لصالح الطلاب ومهارة الغلق الذي کان الفرق فيها لصالح الإناث.
Abstract:
The first goal for the current research is to measure the level of teaching skills for the Fourth year student / Arabic department. The second goal is to know the differences which indicate the statistics indication in the teaching skills between the sexes. The research has been performed on a sample of (40) male and female students from Ibin Rushd Education College, Fourth year and the toll used for the research is Likert Scale. When the results got analyzed, there was a difference in the statistic indication in all teaching skills except the closing skill which showed no difference at all. The difference appeared were in the favor of hypothetical middles which mean the level of that skill for the students is weak. And it showed also that there are no differences in the teaching skills as they don’t have indication except the skill of classroom questions which showed the difference for the favor of students and the closing skill which indicates the difference for the favor of the female students.