مفهوم الجدل في الفکر الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
إنَّ طبيعة الإنسان الفطرية الجدل، فلا يکاد يسمع قولاً إلاّ وينبعث منه داعي الرد ورغبة المناقشة، فلا يعقد أي مجلس إلاّ وکانت حتمية الجدل والنقاش يخيم عليه. وعندما کان قضاء الله "عزَّ وجلَّ" الخلاف کان من لازم الخلاف الجدل والمناظرة والمحاورة، فلا بُدَّ لأهل الإسلام والذين يحملون لواء الحق من سلاح ينصرون به الحق ويدفعون به الباطل.
وربما توهّم جاهل أنَّ أهل الإسلام أفادوا علم الجدل من ترجمة وتعريب کتب الإغريق واليونان، وهذا التوهم لا يصدر إلاّ عمن لا معرفة له بالدين الإسلامي.
والناظر إلى تاريخ اليونان، يجد أنَّ الجدل اليوناني يقوم على الانتصار للرأي صائبًا کان أم خطًأ، أما الجدل الذي ورد في القرآن الکريم وأمر به في المحاورة والمجادلة يهدف إلى الانتصار للحق فقط، ويکون ضمن أصول وحدود وضوابط.
وعلم الجدل ما هو إلاّ ترشيد لاختلاف الآراء إذا تم عن طريق الحکمة والموعظة الحسنة والجدال بالطريقة الحسنة الهادفة إلى إظهار الحق.
من هنا تتبين أهمية موضوع البحث وجدوى دراسته واستعماله بالطريقة المثلى، ووجوب الوقوف على أسس ومحاور الجدل المعاصر متفقًا مع ما جاء به القرآن الکريم والسُّنة المطهّرة للوصول إلى بر الأمان في الحوار والجدال الفکري والعقائدي الصحيح لإرشاد الضال والمتعصب في الرأي.
وبعد عرض محتويات البحث تبين أنَّ للجدل خمسة معانٍ لغوية: الإحکام والصراع والخصومة والفتل والقوة.
وعند إيراد آراء العلماء في معنى الجدل اصطلاحًا تبين أن ما قاله الإمام الجويني (رحمه الله) هو التعريف المختار، لتوافر الدقة والضبط فيه وتحمل نوعي الجدل المحمود والمذموم، فهو يُعدُّ أفضل من عَرفَ الجدل بما يتفق مع الغاية المستهدفة.
وتبين أن الجدل نوعان: 1) محمود 2) مذموم. فالمحمود الذي يراد به الحق والصواب، والمذموم الذي يراد به الغلبة والفلج، وهو على نوعين: جدل الکفار: وهو ما کان على غير هدى دحضًا للحق من غير علم وحجة، وهذا جدل منهي عنه. وجدل المسلمين وهو القائم على طريقة أهل الأهواء والبدع.
Abstract:
The innate nature of man's argument hardly hears a word, but the reaction and the desire for discussion are emitted. There is no council, but it is inevitable that debate and debate are over. And when the judiciary of God "Almighty" controversy was necessary controversy and debate and debate and dialogue, it is imperative for the people of Islam and those who hold the banner of right of the weapon of victory and the right to conquer the wrong.
Perhaps the ignorant believed that the people of Islam reported the science of controversy from the translation and Arabization of the books of the Greeks and Greece, and this illusion is issued only to those who do not know the Islamic religion
Looking at the history of Greece finds that the Greek debate is based on the victory of the opinion of right or wrong, but the controversy that was mentioned in the Koran and ordered in the dialogue and argument is aimed at the victory of the right only, and be within the assets and limits and controls.
The argument is only rationalizing the difference of opinion if it is done by wisdom and good advice and arguing in a good way to show the truth.
Hence the importance of the controversy and its use in the best way, and the need to stand on the bases and axes of contemporary controversy in accordance with the Koran and the Sunnah purified to reach the safety of dialogue and intellectual debate and ideological correct to guide the lost and fanatic opinion.
After presenting the contents of the research, it turns out that the controversy has five meanings: cohesion, conflict, rivalry, fickleness and power.
And when the views of scholars in the meaning of the argument, a term that shows that what Imam al-Juwaini (may Allah have mercy on him) is the definition chosen, the availability of precision and control and bear the types of controversy is commendable and indecent is better than the extent of the controversy in line with the target.
The debate turned out to be two kinds: Good discussion and the slanderer. The one who wants the right and the right, and the slander, which is meant to prevail and the falaj, and it is on two types: the argument of the infidels: which was not guided by the contrary to the right without knowledge and argument, and this controversy is forbidden. And the Muslims and it is based on the method of the people of whims and