التداخل اللغوي في المنطق عند فلاسفة الإسلام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفلسفة - کلية الآداب - جامعة بغداد

المستخلص

(التداخل اللغوي في المنطق عند فلاسفة الإسلام) يتطرق هذا البحث إلى التداخل بين اللغة والمنطق في الفلسفة الإسلامية و بيان التوفيق بين حکمة اليونان وحکمة الإسلام في المنطق واللغة، فاستخدام قوانين اللسان مع الفلسفة له أثر في التوافق مع الفلسفة واللغة التي نزل بها القرآن الکريم، فضلًا عن إبداع حکماء الإسلام في تأسيس منطق قائم على الحکمة ولغة العرب، وللفلاسفة اجتهاداتهم في توفيق اللغة مع المنطق، وهذا يدل على أن المسلمين لم يکونوا مقلدين للفلاسفة اليونانيين رغم وجود جذور لغوية في الفلسفة اليونانية، بل إنهم طوروا المنطق واستحدثوا ألفاظًا تتوافق مع الازدهار الفلسفي والمنطقي عند فلاسفة الإسلام.
 ومنهجي في البحث وصفي وتحليلي، وقسمته إلى مبحثين وخاتمة:
 المبحث الأول: جاء باسم اسْتِهلال حول المنطق واللغة، وفيه:
أولًا: التعريف بالمنطق وأصوله
ثانيًا: علاقة المنطق باللغة واللغة بالمنطق
ثالثًا: مع فلاسفة اليونان.. أصول البحث اللغوي
المبحث الثاني جاء باسم: مداخلات البحث اللغوي في منطق فلاسفة الإسلام.


Abstract:
In this research which is entitled "The Linguistic Interrelationship in Logic for the Islamic philosophers"، there searcher deals with the linguistic interrelationship in logic inIslamic philosophy، attempting to show the reconciliation between the Greek and the Islamic wisdom in language and logic. The use of the rules of the tongue in philosophy has animpact on reconciling philosophy to the language that is used by the Holy Qur'an. The other thing worth mentioning is the creativity of the Muslim wisemen in establishing logic that is based on wisdom and the Arabs' language. Philosophers have their own ways in reconciling logic to language، the matter which indicates that the Muslims were by no means just imitators of the Greek philosophers. Despite the existence of language roots in the Greek wisdom، the Muslims developed logic and invented concepts and terms that got along with the logical and philosophical prosperity for the Muslim philosophers.The approach followed here in the research is descriptive /analytical. The paper is divided into two sections and a conclusion. The first section that is entitled "Introduction tophilosophy and logic" consists of (first) a definition of logic and its origins; (second) the relationship between logic and language and vice versa; and (third) the origins of language research for the Greek philosophers. The second section comes under thetitle: "the interrelationships of the linguistic research with the logic of the Islamic philosophy."