أثر نظرية النحو الوظيفي ودورها في اللغة العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

طرائق تدريس لغة عربية قسم العلوم التربوية والنفسية کلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية جامعة بغداد

المستخلص

إن النحو الوظيفي هو النحو الذي لا يقتصر على الدور الذي تؤديه الکلمات أو العبارات في الجملة؛ أي الوظائف الترکيبية أو اللغوية (کالفاعل والمفعول)؛ لأن هذه الوظائف لا تمثل إلا جزءًا من کل، تتفاعل مع وظائف أخرى مقامية أو تبليغية هي الوظائف الدلالية والتداولية، بحيث تترابط الخصائص البنيوية للعبارات اللغوية بالأغراض التبليغية (التواصلية) التي تشتمل هذه العبارات وسيلة لبلوغها (المتوکل، 1987: 55)، فينبغي أن يکون تدريس النحو يدعم الطلبة في إتقان المهارات اللغوية، اعتمادًا على التوجيهات لتعليم المهارات اللغوية، فإن أنسب نوع تعليم النحو الداعم لإتقان المهارات هو تعلم النحو الوظيفي والاهتمام بالقواعد الوظيفية باعتبارها الهيکل العظمي للغة (العصيلي، 1999: 616) لذلک، فإننا في حاجة ماسة إلى تعليم النحو الوظيفي من طريق إکساب الطلبة مهارات القواعد التي تساعد على إتقان المهارات الأربعة: الاستماع، والتحدث، والقراءة، والکتابة)، وبعبارة أخرى هو الموضوعات النحوية المستعملة في لغة الطلبة تحدثًا وکتابة بحيث تستعمل استعمالًا سليمًا في الإعراب والترکيب والربط ليبرز المعنى واضحًا مفهومًا (عاشور، والحوامدة، 2010 : 105).
Abstract:
The functional grammar is the grammar that is not only limited on the words and phrases role in the sentence that is structural or linguistic function (as subject or object) , because these functions represent  only a small part , it interacts with  other functions standing and advertising is the function denotative or deliberative that all structural constructive are linked together for linguistics phrases for advertising purposes that is communication that contains all these phrases as a mean to reach it (Almotovakel ,1987:5) so teaching grammar should be of supporting role for the students to learn linguistic skills and relying on educational instructions for linguistic skills so the best kind for teaching grammar supporting linguistics skills is learning the functional grammar and paying attention to the functional rules that is the great structure of the language (Alasily, 1999: 616) because of that we need teaching the functional grammar through getting the students learn the grammar skills that help to master all the four language skills : listening , speaking , reading and writing. In other words that is the grammar subjects that are used for students who are talking and writing and are used correctly in structure and linking to express clear and understandable meaning  (Ashour , and Alhavamde , 2010 : 105).