التحکم المدرک لدى طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم العلوم التربوية والنفسية کلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية جامعة بغداد

المستخلص

يستهدف البحث الحالي التعرف إلى دراسة التحکم المدرک لدى طلبة الجامعة. وتحقيقًا لأهداف البحث الحالي قام الباحثان باختيار عينة تألفت من (550) طالب وطالبة من طلبة کليات جامعة واسط تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من (4) کليات، اثنين علمية ومثلها إنسانية، وتم استخدام أداة البحث لمقياس التحکم المدرک الذي قام الباحثان ببنائه، وتکون من (28) فقرة موزعة على (4) أبعاد وهي (التجنب، التکيف، تحقيق الأشياء، التمتع بالأشياء)، وتم استعمال الوسائل الإحصائية التالية (اختبار مربع کاي، الاختبار التائي لعينة واحدة، الاختبار التائي لعينتين مستقلتين، معامل ارتباط بيرسون، معامل صعوبة الفقرة، معادلة تمييز الفقرة، معادلة ألفا کرونباخ)، وقد استخدمت الحقيبة الإحصائية للوصول إلى النتائج المطلوبة في إجراءات البحث، وکانت نتائج البحث أنه يمتلک طلبة الجامعة تحکم مدرک.
Abstract:
      The present research aims at identifying the study of perceived control of the college students to achieve the aims of the present research, the researchers two has chosen a sample of (550) male and female students of the students of the colleges of Wasit University, They were chosen by the random stratified method of four colleges, Two of these colleges are scientific and the other two are human. One tool has been used in this research the scale of perceived control which the researcher has constructed, It has (28) items distributed on (4) dimensions These dimensions are : avoidance, adaption, achieving things, and enjoying things, The following statistical methods have been used: Chi – Square Test, T. Test for one sample, T-test for two Independent Samples, Reasons correlation coefficient, the Difficulty Formula, Discrimination Formula, Cronbach Alpha equation, point paiserials correlation coefficient, and regression analysis), and the statistical bag has been used to reach the desired results of the research are the following :                                                    
University students have perceived control.