فاعليـة برنامـج تدريبـي مقترح في ضوء أبعـاد التنميـة البيئيـة المستدامة لتحسين أداء درسي الجغرافية للمرحلة الإعدادية وتحصيل طلبتهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

  يهدف البحث إلى معرفة فاعلية البرنامج التدريبي الذي أعدته وفق أبعاد التنمية البيئية المستدامة في تحسين أداء مدرسيّ الجغرافية في المرحلة الإعدادية وتحصيل طلبتهم، اعتمدت الباحثة لتحقيق الهدف على التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار البعدي، وقد أعدت الباحثة بطاقة ملاحظة للأداء التدريسي والتي تألفت من (40) فقرة مقسمة بين (التخطيط، التنفيذ، التقويم) طبقتها الباحثة على المجموعتين بعد نهاية التدريب بـ (3 أشهر)، وقد أوضحت النتائج تفوق المجموعة التجريبية التي خضعت للبرنامج التدريبي على المجموعة الضابطة التي لم تخضع للبرنامج التدريبي، وتفوق طلبة المدرسين الذين خضعوا للبرنامج التدريبي في الاختبار التحصيلي على طلبة المدرسين الذين لم يخضعوا للبرنامج التدريبي المقترح.


 
Abstract:
The researcher aims to know the effectiveness of the training program Prepared it according with the dimensions of sustainable environmental development in improving the performance of geographical teachers in the preparatory stage the Achievement of their students, The researcher relied on the experimental semi-experimental design of the experimental and control groups with the Post-test, The researcher prepared a card for teaching performance, which consisted of (40) paragraphs divided between (planning, implementation, evaluation)  applied by the researcher on both groups after the end of training (3 months)  Later the results showed that the experimental group, which was subjected to the training program, was superior to the control group, which was not subject to the training program, and The students of the teachers who underwent the training program were better than the students of the teachers who did not undergo the proposed training program.