العدد الإيقاعي بحث في مفهوم الکم والزمن في فلسفة الإيقاع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم اللغة العربية کلية التربية - اين رشد للعلوم الإنسانية جامعة بغداد

المستخلص

الملخص:
يدخل مفهوم الإيقاع في دائرة المفاهيم الإشکالية التي لم تحدد تحديدًا دقيقًا؛ نظرًا لتعدد عناصره وانفتاحه على نسق من المشکلات، وحضوره في مختلف الفنون، کالشعر، والموسيقى، والرسم، والنحت، والتصوير، والمعمار، وکذلک الظواهر الطبيعية، کحرکة الشمس والقمر.
ويمکن أن تعدّ مشکلة الزمن الفلسفية من أهم، وأعقد المشکلات التي يشتمل عليها مفهوم الإيقاع؛ وذلک بسبب العلاقة التکوينية فيما بين المفهومين، بوصف الزمن يمثل المقوم الماهوي للإيقاع؛ إذ إنّ الإيقاع لا يفهم إلا من خلال الزمن، والزمن لا يقاس إلا بالعدد، ومن ثم دخل الکم في نظام الإيقاع.
إنّ وجود الزمن المستمر يمثل جانبًا من جوانبه، فهو حامل للحادثات کلها، ولا شيء يمکن أن يوجد خارج الزمن، إلا أنّ هناک جانبًا آخر للزمن، قابلًا للفصل والتجزيء، وهو الجانب النفسي، حيث يعمد الإنسان، لا شعوريًا، إلى تقطيع الزمن، وربطه بالحادثات المخزونة في الذاکرة؛ فيحدث تقسيم الزمن خياليًا، من خلال استعادة الماضي، ومن هنا يمکن عد الإيقاع محمولًا زمنيًا نفسيًا للظاهرة، مجتزًا من خط الزمن المستمر، والزمن حامل لهذه الظاهرة.
Abstract:
Rhythm is considered one of the problematic concepts, which received no precise identification due to its multiple elements, relation to a number of issues and presence in various arts like poetry, music, painting, sculpture, photography, and architecture, as well as natural phenomena like the movements of the sun and the moon.
The philosophical problem of time is perhaps the most important and complicated issue that is included in the concept of rhythm. This is because of the formative relation between them in that time existential constituent of rhythm. Rhythm, as such, can be and time is only measured with number. Therefore, quantification became part of rhythm system.
The continuous existence of time represents one of its aspects. Time is the vessel of all events. Nothing can exist outside of time. However, there can be divided and fragmented. It’s the psychological aspect, as man tends to divide time unconsciously and relating it to memory. Hence, time fragmentation imaginatively happens via past recollection. Therefore, rhythm can be considered as time constituent of the phenomenon, which is departed from the continues timeline and time being the vessel of such phenomenon.