الخيال والابتکار في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الفنون الجميلة جامعة بغداد

المستخلص

 تناولت الدراسات والبحوث العلمية موضوعات مختلفة عن قدرات التخيل والمخيلة وآليات ترکيبها وکيفية بنائها عند الفنان في أخذ حيز مهم من المعرفة والتخصص الجمالي؛ إذ بتطور العلوم وتقدمها اتضحت الحاجة إلى إمکانية السيطرة والتوجيه والتطوير بالية الخيال أو بنية الصور الذهنية التي يستدعها الفنان من ذاکرته لتدخل في عملية تحليلية قصدية إرادية ينتج عنها عملًا فنيًا مبتکرًا مما يعني ذلک أن هناک إمکانية في قيادة وتوجيه هذه الصور بذهنية ومن دائرة المخيلة مما يؤسس ذلک منظومة لمخيلة فنية لدى الفنان المنتج المبدع. بناءً على ما تقدم، ارتأى الباحث التأسيس لمشکلة بحثه المتمثلة بالبحث عن الخيال والابتکار عند طلبة قسم التربية الفنية الذين يقومون بإنتاج مشاريع فنية متنوعة. لهذا هدف البحث الحالي إلى: الکشف عن الخيال والابتکار في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية للعام الدراسي 2015-2016، لذلک اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق هدف بحثه کونه أکثر المناهج العلمية ملائمة لتحقيق هدف البحث. ويتکون مجتمع البحث من نتاجات مشاريع التخرج التشکيلية (الرسم) التي أنجزها طلبة الصفوف الرابعة صباحي -جامعة بغداد-کلية الفنون الجميلة- قسم التربية الفنية، للعام الدراسي 2015-2016 البالغ عددها (64) طالبًا وطالبة أنجزوا (64) عملًا فنيًا في مجال الرسم بأحجام ومواد مختلفة نفذت بألوان (الزيت، اکريليک، کولاج، ومواد أخرى) .أما أهم الاستنتاجات هي:1-إن التجارب والمحاولات التي يمارسها طلبة التربية الفنية عن طريق توظيف الخامات المتنوعة قد أوجدت نوعًا من الخيال والابتکار في بنية المنتج الفني.
 
 


Abstract:
The studies and scientific researches that dealt with different subjects have tried on the abilities of imagination and imagination and mechanisms of installation and how to build it when the artist in the taking of an important area of ​​knowledge and aesthetic specialization, as the development of science and progress has become clear the need for the possibility of control and guidance and development of fantasy or the structure of mental images that the artist calls from memory to intervene In the process of analytical intentional result resulting in creative work, which means that there is a possibility in leading and directing these images mentally and from the circle of imagination, which establishes a system of artistic imagination of the creative artist.
Based on the above, the researcher found the establishment of the problem of his research is to search for imagination and innovation in the students of the Department of Art Education, who produce various technical projects.
This is the current research goal to:
Exploring the imagination and innovation in the students of the Department of Art Education for the year 2015-2016, so the researcher followed the analytical descriptive method to achieve the goal of research as the most scientific methods appropriate to achieve the goal of research.
The research community consists of the graduates of the graduation projects in the fourth grade, the University of Baghdad, the Faculty of Fine Arts, the Department of Art Education, for the academic year 2015-2016, the number of (64) students completed (64) art work in the field of drawing sizes and various materials implemented in colors (oil, acrylic, collage, and other materials. The main conclusions are:
1-Experiments and attempts by students of art education through the use of various raw materials have created a kind of imagination andinnovation in the structure of artistic achievement.
2-There is a need for the possibility of guidance and development offantasy and the mental image structure required by students of arteducation from their memory to engage in the process of analyticalintentional Aradaya produced on the basis of an innovative work of art.