الإغناء في تصاميم الفضاءات الداخلية (مسجد آيا صوفيا أنموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التصميم – التصميم الداخلي کلية الفنون الجميلة - جامعة بغداد

المستخلص

تعد العمارة والتصميم الداخلي شاهدًا على حضارة أي بلد وتقدمه، وتمثل الأثر المادي والفکري الذي يؤثر في المتلقي لهما وهما مرآة الحضارة التي تعکس نتاجاته، وتعد العمارة والفضاءات الداخلية الترکية من النتاجات المادية التي لها اثرها في إغناء المشاهد بالصور والشواهد الحية على حضارتها بغنى تفاصيلها المعمارية والداخلية على حد سواء والتي تحمل في ثناياها صفحات من التاريخ لمشاهديها وهي بوابة مهمة من بوابات السياحة في المنطقة والتي تجذب القاصي والداني لها.
وقد وجدت الباحثة قصورًا في الدراسات التي تتناول التصاميم الداخلية الترکية لذا ارتأت الباحثة دراسة موضوع (الإغناء في تصاميم الفضاءات الداخلية للعمارة الترکية – مسجد آيا صوفيا أنموذجًا) بغية تسليط الضوء على مفهوم الإغناء الفکري والجمالي المتجسد في تلک الفضاءات والولوج في هذا الحقل القيم والغني بالمعاني والدلالات الفکرية، وأن تکون هذه الدراسة مفتاحًا لدراسات أخرى تليها، ومرجعًا علميا للباحثين في تخصص العمارة والتصميم الداخلي لما للعمارة الترکية من أهمية حضارية في العالم والمنطقة خصوصًا.
وتحقيقًا لهدف البحث (التوصل إلى أهم عوامل الإغناء في التصميم الداخلي لفضاء مسجد آيا صوفيا)، فقد تناول البحث في إطاره النظري مفهوم الإغناء لغةً واصطلاحًا وأنواع الإغناء في التصميم الداخلي الإغناء الشکلي وإغناء المعنى واستعراض آراء الباحثين ومدى انعکاس الغنى الشکلي والفکري التعبيري في الأنموذج البحثي وصولًا إلى أهم النتائج العلمية منها:
-   إن الإغناء في التصميم ينتج من غنى التفاصيل الشکلية المتنوعة من الزخارف والألوان الموزعة في وحدة المساحة السطحية، وقد يأتي الإغناء أيضًا من غموض التفاصيل التي تفتح أفقًا واسعًا للتأويل والتفسير.
-   التحول الموضوعي للمبنى منذ إنشائه کنيسة إلى مسجد ومن ثم متحف أضفى عليه غنى المعنى التأريخي فضلًا عن الإغناء الشکلي التصميمي خارجيًّا وداخليًّا، فقد زاده غموضًا وتشويقًا لکل متلقي يرغب في معرفة تفاصيل هذا التحول وانعکاساته التصميمية على المبنى.
Abstract:
Architecture and interior design are living proof of the civilization and progress of a country. They represent the physical and intellectual impact that affects the recipient and are the mirror that reflects the products of a civilization. Turkish architecture and interior spaces are considered the physical product that has an enriching impact which adds scenic richness and are living evidences of the Turkish civilization through the enrichment of architectural and interior details. Both of which carry pages of history for its viewers and represent an important tourism gateway in the region that attracts people near or far.
The researcher has found a lack in the studies that deal with Turkish interior designs in Iraq. Therefore, the researcher has decided to study the subject of "The enrichment in the designs of interior spaces of Turkish architecture - case study of the Hagia Sophia mosque" - in an aim to highlight the concept of intellectual and aesthetical enrichment embodied in these spaces and provide an access to this valuable field that is rich in meanings and intellectual connotations, and for this study to be considered the key for follow up studies and a scientific reference to researchers that specialize in Turkish architecture and interior design as they have a significant cultural value internationally in general and the region in particular.
In order to achieve the goal of the research (defining enrichment factors of the highest importance in the interior design of the Hagia Sophia mosque), in the theoretical framework, the research deals with the concept of enrichment in terms of linguistics and terminology, types of enrichment in interior design, forms and concepts and to showcase the views of researchers and the extent of formal and conceptual enrichment in the case study to conclude the most important scientific results:
- Enrichment in design results from the intensity of various formal details concerning decorations and the color distribution in the surface area unit. Enrichment may also come as a result of the vagueness of details that open wide horizons for explanation and interpretation.
- The subjective transformation of the building since it was originally established as a church then changed to a mosque and afterwards to a museum which added a historical to its meaning as well as the formal enrichment in the internal and external design of the building. It has also added mystique and interest to each recipient wishing to know the details of this transformation and its design implications on the building.

المجلد 8، العدد 55 - الرقم المسلسل للعدد 3
یصدر هذا العدد فی جزئین الجزء الأول من 1 إلى 320 ویحتوی على اثنى عشر بحثًا (باللغة اعربیة) الجزء الثانی من 1 إلى 328 ویحتوى على تسعة أبحاث (باللغة العربیة)
مايو و يونيو 2020
الصفحة 103-124