أطر النقد الرياضي في الصحافة العراقية ودورها في تعزيز اتجاهات الجمهور إزاء القضايا الرياضية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الإعلام - جامعة بغداد

المستخلص

سعت هذه الدراسة إلى تحليل أطر النقد الرياضي في الصحف العراقية ودورها في تعزيز اتجاهات الجمهور ازاء القضايا الرياضية من خلال دراسة تحليل المضمون لأربع صحف مختلفة الملکية والتوجهات هي (الملاعب ورياضة وشباب والصباح والزمان) والتعرف على تأثير هذه الأطر على اتجاهات الجمهور نحو القضايا الرياضية.
وتوصلت الدراسة إلى أن أطر النقد تؤثر في اراء ومواقف الجمهور وتعزز اتجاهاتهم في القضايا الرياضية. وان عملية النقد أثرت بوضوح في ترتيب اوليات الجمهور إزاء عدد من القضايا الرياضية التي خضعت للتأطير فحلت قضية اخفاق المنتخبات الوطنية في المرکز الأول بنسبة 14% وقضية مدربي المنتخبات الوطنية في المرکز الثاني بنسبة 11% وتزوير اعمار اللاعبين في المرکز الثالث بنسبة 11% ثم سوء البنى التحتية في المرکز الرابع وضعف المؤسسات الرياضية خامسا بنسبة 10% ورفع الحظر عن الملاعب سادسا بنسبة 9%
 وتوصلت الدراسة إلى أن النقد والتحليل يشکلان 27% من مجموع المواضيع الرياضية المنشورة في الصحف الأربعة (2278 موضوع نقديًّا وتحليليًّا من مجموع 8246 موضوع عام) وأن مساحة النقد تبلغ 51% من تلک المواضيع.
وأفادت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المبحوثين عيِّنة الدراسة في متابعة الصحف الرياضية إذ احتلت جريدة الملاعب المرکز الأول في الجرائد المتابعة باستمرار لدى المتابعين وبنسبة 56% للمتابعة الکثيرة و43% للمتابعة القليلة. وان القراءة على الموقع الإلکتروني للصحف هي الوسيلة المفضلة للمبحوثين اذ جاءت في المرکز الأول بنسبة 41% وفي مواقع التواصل الاجتماعي في المرکز الثاني بنسبة 38%.
وأشارت النتائج إلى أن التلفزيون هو الأکثر تفضيلا في متابعة الشأن الرياضي بنسبة 32% تليه الصحف بواقع 17% ثم وسائل التواصل الاجتماعي والمواقع الإلکترونية بنسبة 16%.
وتوصلت الدراسة إلى أن ان الجمهور يقتنع بطروحات النقد الرياضي بنسبة 61% واوضحت الدراسة أن الحکام هم أکثر الفئات الرياضية خوفا وقلقا من التعرض للنقد يليهم المدربون بالدرجة الثانية بينما يمثل المشجعون الفئة الأکثر تأثرا بآراء النقاد من بين الفئات الرياضية.
وتوصلت الدراسة إلى أن هناک تسعة أطر تؤثر في الأحداث الرياضية وتصاغ ضمن النقد وهي المسئولية والصراع والأسباب والنتائج والحلول والاهتمامات الإنسانية والأطر الاقتصادية والإنسانية والأخلاقية، ويرى المبحوثون أن تأثير النقد على صناع القرار في تغيير الاتجاهات أو اتخاذ القرارات يبدو کبيرًا بنسبة 34%.
 الکلمات المفتاحية: الأطر الإعلامية، النقد،، الصحافة الرياضية، اتجاهات الجمهور، القضايا الرياضية.


Abstract:
This study has endeavored to analyze criticism in Iraqi newspapers and their role to enhance directions of people versus sports issues. So, through studying the content of various four newspapers that of different orientations and viewpoints, namely: (almla3eb, sports and youth, al-Sabah and Az-zeman dailies) and getting acquainted with the impact of such newspapers on people regarding sports issues.
The study has concluded that the criticism influence the opinions and stances of people and promote their viewpoints towards sports.
The process of criticism and analysis has clearly affected the priorities of people vis-à-vis several sport issues which consequently analyses firstly the issue of the failure of national teams with 14 percent and the case of trainers of national teams in the second degree with a rate of 11 percent., the forgery of players’ ages in the third degree with 11 percent, the infrastructure in fourth degree, fifthly: weakness of sport institutions with 10 percent and sixthly the lifting of embargo on stadiums with 9 percent.
The Study has concluded that criticism constitute 27 percent out of the total athletic topics published in the four newspapers (2278 analyses and criticisms) out of 8246 general matters. While criticism, in general, has amounted 51 percent compared with 48 percent to analytic topics.
Results have referred that the Stadiums Newspaper has come in the first place in following up sports events with 56 percent for the follow-up and 43 percent for a little follow-up. While reading on electronic websites of papers are the favorite means, it has come in the first place with 41 percent and in the communication has in the second place with 38 percent.
 The results have also pointed out that TV is the most favorite means in following up the athletic events with 32 percent followed by newspapers with 17 percent then the communication mass media and electronic websites with 16 percent.
The study has concluded that people who, convince in athletic criticism with 61 percent. The study has clarified that referees are the most athletic sects fearful and anxious from being exposed to criticism, followed by trainers, while fans represent the most faction being influenced by opinions of the critics and analysts among other athletic sects.
The study has reached to nine factors that affect athletic events and could be enlisted within criticism, namely: responsibility, conflicts, reasons and results, solutions, humanitarian concerns, and economic, humanitarian and ethical factors.
 Researches deem that the impact of criticism on decision makers in changing directions or adopting resolutions is very big with the rate of 34 percent.
 

المجلد 8، العدد 55 - الرقم المسلسل للعدد 3
یصدر هذا العدد فی جزئین الجزء الأول من 1 إلى 320 ویحتوی على اثنى عشر بحثًا (باللغة اعربیة) الجزء الثانی من 1 إلى 328 ویحتوى على تسعة أبحاث (باللغة العربیة)
مايو و يونيو 2020
الصفحة 259-310