إمكانية استفادة مصر من تجربة القطاع الصناعي الماليزي في دعم التنمية الاقتصادية «دراسة مقارنة» The Possibility of Egypt's Use of the Malaysian Industrial Sector Experience in Supporting Economic Development. (A comparative study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الاقتصاد، كلية التجارة، جامعة عين شمس

المستخلص

أظهر تطور المسار التنموي للدول المتقدمة قديمًا وللدول الناشئة حديثًا الأهمية النسبية الكبيرة والحيوية لدور القطاع الصناعي وإسهامه في تأسيس ركائز التقدم والتطور في اقتصادات تلك الدول؛ فالإحصائيات العالمية تشير إلى أنَّ 30 دولة فقط تعرف بالبلدان الصناعية وتنتج 90% من الناتج العالمي لكل السلع الصناعية، في حين تنتج بقية الدول الأخرى التي تزيد على 120 دولة 10% فقط من الإنتاج العالمي، وهذا يشير إلى أنَّ الأغلبية من بلدان العالم نتيجة لهذا تقع ضمن ما اصطُلح على تسميته بالدول النامية أو دول العالم الثالث.
وقد نجح القطاع الصناعي في ماليزيا بأنْ يكون له دور مؤثر في التنمية الاقتصادية بوصفها أحد الاقتصاديات الصاعدة؛ حيث بلغ متوسط نسبة إسهام قطاع الصناعات التحويلية 22.5% في الناتج المحلي الإجمالي، ومتوسط معدل نموي سنوي 6.5%، وذلك خلال الفترة من عام 2010م حتى عام 2019م، كما أنَّ القطاع الصناعي بمصر من القطاعات الحيوية أيضًا؛ حيث بلغ متوسط إسهام قطاع الصناعات التحويلية في الناتج المحلي الإجمالي نسبة 16%، ومتوسط معدل نمو سنوي 5.9% وذلك خلال الفترة من عام 2010م حتى عام2019م، وقد وضعت ماليزيا في دراسة مقارنة مع مصر للوقوف على كفاءة القطاع الصناعي بكل من البلدين، وقيامه بدوره المنوط به؛ حيث تعد ماليزيا واحدة من النماذج الاقتصادية الفريدة الجديرة بالدراسة، فضلًا عن ذلك التشابه الكبير بين البلدين من حيث التركيبة المجتمعية والمعتقدات، وكذلك للتشابه في المدة الزمنية للبداية الاقتصادية للدولتين؛ وذلك للإفادة من أبعاد تلك التجربة.
Abstract:-
The development path in both well-established developed countries and in newly emerging countries show the substantial and vital role of the industrial sector and its contribution to laying the foundations for progress and development in the economies of these countries. Global statistics indicate that only 30 industrial countries produce 90% of the world's finished products. The rest of the world countries, more than120, produce the remaining 10%. The majority of world countries, therefore, are classified as "developing or third world countries".
The Industrial sector in Malaysia has managed to play an influential role in economic development as Malaysia has one of the growing emerging economies. Manufacturing industries sector account for 22.5% of the GDP, and 6.5% of the annual growth rate. As for Egypt, its industrial sector is also a vital sector. Manufacturing industries account for 16% of GDP, and 5.9% of the annual growth rate. Malaysia is compared to Egypt in the study under review to reach results concerning whether the industrial sector plays its role efficiently in both countries under review. Malaysia constitutes a role model in terms of economy. In addition, there are many similarities between Egypt and Malaysia as regards social fabric, beliefs, and the beginning of economic development in both countries in the fifties. The aim is to get the ultimate benefit from the Malaysian experience.

الكلمات الرئيسية