دور السينما في تكوين الصورة الذهنية للمُضطرب نفسيًا لدى الجمهور المصري «دراسة ميدانية» The Role of Cinema in Forming the Image of Psychopath among the Egyptian Audience “Field Study”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الإعلام، المعهد الکندي العالي لتکنولوجيا الإعلام الحديث

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على صورة المُضطرب نفسيًا المُقدمة في السينما، بالإضافة إلى الصورة الذهنية المُكونة لدى الجمهور المصري عن المُضطرب نفسيًا، وذلك من خلال التحليل الميداني لعينة عمدية من الجمهور المصري العام ممن يتعرضون للأفلام السينمائية المصرية التي صورت شخصيات مُضطربة نفسيًا، وتنتمي هذه الدراسة إلى البحوث الوصفية، وقد اعتمدت على نظرية الغرس الثقافي.
وخلصت النتائج العامة للدراسة إلى أنَّ مستويات الصورة المُكونة لدى المبحوثين عن صورة المُضطرب نفسيًا كانت صُور سلبية في المقام الأول، وكانت الصورة الذهنية الأكبر المُكونة لدى المبحوثين عن المُضطرب نفسيًا هي أنَّ اضطرابه النفسي لا علاقة له بالمستوى الاجتماعي، يليها أنه عنيف يؤذي الآخرين ويُؤذي نفسه، يليها أنه يتحدث إلى الفراغ لما يعانيه من هلاوس سمعية وبصرية.
Abstract:
This study aims to identify the image of the psychopathic personality presented in the Cinema. In addition to the mental image formed by the Egyptian public about this type of personality. This is accomplished through field analysis of an intentional sample of the public Egyptian audience who watches Egyptian films which portray the psychologically disturbed characters. This study belongs to the descriptive researches which have relied on the cultivation theory.
The general results of the study concluded that the image formed by the respondents about a psychopath was primarily passive. The broader picture formed by the respondents is that his/her psychological disorders has nothing to do with the social level: plus. He is violent, harms others and hurts himself; he talks to no one due to the auditory and visual hallucinations which he suffers from.

الكلمات الرئيسية