التحليل الجغرافي للترکيب التجاري في مدينة عدن باستخدام نُظُم المعلومات الجغرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

إن دراسة الترکيب الداخلي للمدينة (Internal Structure For the City) من الناحية الوظيفية هو تشخيص الوظائف التي تمارسها المدينة (أحمد علي إسماعيل، 1999م: 281)، حيث إن لتطور الأنشطة الاقتصادية، ومنها التجارية في المدينة دوراً في تغيير الترکيب الداخلي للمدينة، لکون تلک الأنشطة تتصف بالديناميکية (مالک إبراهيم الديلمي، محمد العبيدي، 1990م: 241)، وتمثل التجارة نشاطاً رئيسياً في کل المدن، وتستحوذ استعمالات الأرض التجارية على أفضل المواقع في المدن، وهي المواقع التي تحقق أکبر قدراً من سهولة الوصول إليها (Morrill. R, 1970: 168)، وقد تنمو کثير من المدن، ومنها مدينة عدن، حول أکثر من نواة أو مرکز، ويرتبط نشوء هذه النَّوَى أو المراکز بنشأة المدينة باعتبارها أقدم مناطق المدينة هي الأکثر نشاطاً واستيعاباً للوظيفة التجارية، کما هو الحال في منطقة "کريتر" الواقعة ضمن مديرية صيرة، وحوالي "جامع النور" في مديرية الشيخ عثمان.
إن تعدد المراکز الثانوية للتجارة في مدينة عدن هو بسبب وجود مراکز استيطانية منفصلة تکونها المديريات الثماني التي ارتبطت بتطور الترکيب الداخلي لمدينة عدن في أواخر الخمسينات من القرن الماضي، وهذه المراکز الاستيطانية هي نفسها التي تکونها حالياً مديريات مدينة عدن التي يشکل توزيعها الجغرافي الأساس الذي اعتمد عليه الباحث في توزيع المنشآت التجارية.
Abstract:
some learning difficulties census commercial high school students
Reseach aim : Statistical treatment of learning disabilities have thethird grade students of secondary trading using multimedia.
Reseachtools : The researcher analyzes the content of a book of statistics andprepare a list of concepts included (7) key concept, (37) the concept ofa sub, and other skills included (7) key skills, (30) sub-skill, andthe prepared form Poll a group of teachers and supervisors materialstatistics to determine the difficulties of Face of view, and prepared adiagnostic test to identify the most important difficulties faced bystudents when learning the concepts and skills included the curriculum, then prepared a program using multimedia for the treatment of learningdisabilities, statistics, and teacher’s guide for Achtrashad in theimplementation of the program, as prepared achievement testelectronically final, final test letter my performance.
Reseach group : For the diagnosis of the difficulties has been applied diagnostictest group included Ali (160 students), while the program has beenapplied to the group included 30 student at Martyr Mohammed Osama AbdelHalim secondary commercial Bnat- Cairo.
Terminologies : Learningdifficulties defined by procedures: ” they are educational problemsimpeding normal to learn the concepts and skills of the studentstatistical approach, leading to the low level of educational attainmentfor ordinary and his colleagues excluded from any mental disorders orphysical or environmental deprivation or cultural or economic cause ofthese difficulties.”
Reseach results:
- Prepare a list of conceptsand skills of statistical material for students of secondary commercialthird grade, ”the three-year system.”
-Prepare List difficulties learning the concepts and skills of material statistics.
-vaalahProposed using a multimedia computer program for the treatment oflearning disabilities, concepts and skills of statistical materialimpact.
-The existence a statistically significant difference betweenthe mean scores of the research group in the two applications for preand post test grades in statistics in favor of the post application.
- The presence of a statistically significant difference between the meanscores of the research group in the two applications for pre and posttest performance piece in the census for the post application