جماليات الخامة في النحت المعاصر وانعکاسها في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الفنون الجميلة جامعة بغداد

المستخلص

إن الجمال يشکل إحساسًا إيجابيًا ينصب على الشيء الحسن الماثل أمام المتلقي، بحيث أصبح الجمال في الفن المعاصر تقديرًا نسبيًّا يتحقق بتوظيف خامات غير تقليدية کالألياف الطبيعية والخردة الحديدية والمواد البيئية المختلفة؛ إذ ظهرت بوادر النحت المعاصر بداية القرن العشرين، فطرأت تغيرات على الشکل النحتي وکانت من أهم هذه التغيرات هو التطور الصناعي والتکنولوجي الذي ساعد على اکتشافات جديدة طالت الخامات التي يُنفذ بها العمل الفني. بناءً على ما تقدم ارتأى الباحث التأسيس لمشکلة بحثه المتمثلة بـ(ما حدود اعتماد الفنان النحات المعاصر على الواقع کمصدر جمالي ؟ وما حجم الإبداع الفني والجمالي في إنتاج منجز فني من الخامات البيئية والصناعية الجاهزة؟) وهدف البحث الحالي الکشف عن  جماليات الخامة في النحت المعاصر وانعکاسها في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية. فيما جاء الفصل الثاني (الإطار النظري)، فإنه يتضمن  مبحثين: عني المبحث الأول بدراسة ماهية الجمال (فلسفيًا)، وتضمن المبحث الثاني جماليات الخامة في النحت المعاصر. وفي ختام الإطار النظري تم التطرق إلى ما أسفر عنه من مؤشرات، أما الفصل الثالث، فقد اختص بـ(منهجية البحث وإجراءاته) والذي تضمن المنهج الوصفي التحليلي ومجتمع البحث، وتحليل العينة البالغة (4) أعمال أنجزها طلبة التربية الفنية تتضمن الخامات المعاصرة، أما الفصل الرابع، فقد خصص لاستعراض النتائج  والاستنتاجات، والتوصيات والمقترحات؛ إذ استعرض الباحث نتائج البحث، والتي  کان منها: 1- من الملامح الجمالية في النحت المعاصر التعدد في الأساليب وتقنيات إظهار المنجز الفني النحتي، وهذا ما ظهر في نتاجات طلبة قسم التربية الفنية.2- نتيجة التقدم الصناعي وتعبيرًا عن نمط الحياة الاستهلاکية، فقد وجد الطالب خاماته من وسطه من بين مستهلکاته من قطع حديد وصفائح معدنية والمخلفات الصناعية المهملة، حيث عمد إلى بناء الصفائح المعدنية مع بعضها بطريقة تلقائية مباشرة باستخدام تقنية اللحيم المعدني ولتکون بناءات منفتحة شکليًّا.


Abstract:  
Aesthetics is a positive feeling that focuses on the good thing in front of the recipient, so that aesthetics has become in contemporary art relative estimate Achieved by the use of raw materials Non-traditional as natural fibres and scrap metal and various environmental substances, As signs of contemporary sculpture appeared at the beginning of the twentieth century,  Changes have occurred in the form of sculptural and the most important of these changes is the industrial and technological development Which has helped new discoveries on the materials that carry out the work of art.  Based on the above, the researcher considered the establishment of the problem of his research represented b((1) What is the limits of the adoption of contemporary sculptor artist on reality as an aesthetic source? And the size of artistic and aesthetic creativity in the production of artistic achievements of environmental raw materials And Ready industries? 2-Is for the aesthetics Miscellaneous materials In contemporary sculpture reflected in the students of the Department of Art Education?) The aim of the current search The discovery of the aesthetics of raw materials in contemporary sculpture and its reflection in the products of the students of the Department of Art Education. The second chapter (the theoretical framework) includes two sections, the first section deals with the study What is the Aesthetics (philosophical), The second topic included the aesthetics of raw materials in modern sculpture. At the end of the theoretical framework, the indicators .The third chapter is devoted to (research procedures), which includes the descriptive analytical approach and the research community, the analysis of the amount of the sample (4) work performed by students of Art Education Contemporary materials include, The chapter the fourth It was devoted to the review of findings, conclusions, recommendations and proposals. The researcher reviewed the results of the research, which included: 1-profiles the aesthetic in contemporary Sculpture in the multiplicity of styles And techniques of showing sculptural artistic achievement and this is what emerged at Products Students of the Department of Art Education. 2 - the result of industrial progress and expression about style Life Consumption The student found his ores from the middle of his customers from metal sheets And neglected industrial waste where he Sheet metal building together In a direct automatic manner using metal soldering technology and to be formally open structures.